RT - Journal Article T1 - The Events and Consequences of the Normative Commitment in Universities JF - ethicsjournal YR - 2013 JO - ethicsjournal VO - 8 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-648-fa.html SP - 13 EP - 26 K1 - Emotional energy K1 - Interactions K1 - Normative commitment K1 - Scientific community K1 - Scientific production. AB - زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل فرایند شکل‌گیری تعهد هنجاری و تأثیر آن بر تولید علمی ‌دانشگاه اصفهان صورت‌گرفته است. در ابتدا عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تعهد هنجاری ‌از دیدگاه نظریه‌پردازان اجتماع علمی ‌(همچون رندل کالینزو ‌هاگستروم) شناسایی شده و سپس تأثیر تعهد هنجاری افراد بر میزان تولید علمی آنها با توجه به آرای نظریه‌پردازان ساختار هنجاری علم (از قبیل مرتن، رزنیک، کاناوو و ...) بررسی شده است. روش کار: روش تحقیق در ‌این پژوهش از نوع پیمایش می‌باشد و از شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی‌، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90 – 1389 می‌باشند که تعدادشان برابر با 2865 نفر است و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌ها: در میان گروه‌های تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمی‌و گروه فنی و مهندسی پایین‌ترین تولید علمی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان تعهد هنجاری اساتید و دانشجویان و میزان تولید علمی ‌آن‌ها در دانشگاه اصفهان وجود دارد و میزان تعاملات و ارتباطات و انرژی احساسی کارگزاران علمی دانشگاه اصفهان نیز یک رابطه مثبت و معنادار با تعهد هنجاری ‌نشان می‌دهند. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخص‌های برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب می‌تواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تعهد هنجاری در دانشگاه اصفهان ارائه شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهترین پیشنهاد، تقویت «تعاملات و ارتباطات» و «انرژی احساسی» دانشگاهیان است که منجر به تقویت تعهد هنجاری و در نتیجه تولید علمی آنها می‌شود. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-648-fa.html M3 ER -