TI - Modeling Business Ethics Using Fuzzy Analytic Network Process PT - JOURNAL ARTICLE TA - ethicsjournal JN - ethicsjournal VO - 8 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ethicsjournal.ir/article-1-636-fa.html 4100 - http://ethicsjournal.ir/article-1-636-fa.pdf SO - ethicsjournal 3 AB  - زمینه: اخلاق کسب و کار عبارتست از آنچه که در محیط کسب و کار به عنوان رفتار خوب و بد افراد شناخته می‌شود. تکنیک‌های مختلفی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته‌اند که رایج‌ترین آنان سنخ‌شناسی جو اخلاقی می‌باشد. مقاله حاضر به دنبال ارائه‌ی الگویی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار بوده است. روش: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 24 مؤلفه اصلی اخلاق کسب و کار شناسایی شده. سپس این عوامل در قالب 5 شاخص اصلی دسته‌بندی شده و مدل سلسله مراتبی پژوهش حاصل گشته است. با توجه به تعدد مؤلفه‌ها و همچنین وجود همبستگی میان آنها، در این پژوهش از تکنیک فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی به منظور تحلیل داده‏ها و تعیین اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر اخلاق کسب و کار استفاده گردیده است. یافته‌ها: رتبه‌بندی شاخصه‌ها و عوامل اخلاق کسب و کار در مرکز آمار ایران حاصل شده که بر این اساس در میان عوامل، عامل رهبری اخلاق مدار از بهترین وضعیت برخوردار بوده و تصمیم‌سازی اخلاقی ضعیف‌ترین عامل در این مرکز می‌باشد. نتیجه‌گیری: متدولوژی مورد کاربرد در پژوهش حاضر ضمن بهره‌گیری از مفهوم و ریاضیاتی ساده و قابل فهم، اطلاعات و جزئیات مناسبی را به منظور برنامه‌ریزی استراتژیک اخلاق در سازمان در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار خواهد داد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ethicsjournal PG - 1 PT - Research YR - 2013