%0 Journal Article %T Relationship between Spirituality & Ethical Behavior of Managers in Financial Reporting %J Ethics in Science and Technology %V 12 %N 1 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-545-fa.html %R %D 2017 %K Ethics, Financial Reporting, Religiosity, %X زمینه: معنویات به عنوان برجسته‌ترین عامل هویت یک فرد، به موقعیت‌های اجتماعی فرد نیز نفوذ خواهد کرد. هنجارهای اجتماعی معنوی، گزارش‌های مالی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ باورهای معنوی مدیران با رفتار اخلاقی مدیران در گزارشگری مالی می‌باشد.0 روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی، در بررسی رابطه از نوع توصیفی- همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران مالی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند که ابتدا 205 نفر از آنها از طریق نمونه گیری حذفی انتخاب شدند و در نهایت تعداد 110 نفر از آنها به پرسشنامه ارسالی پژوهش پاسخ داده و به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب گردیده و در طی سال‌‌های 1388 لغایت 1393 آزمون شده است. داده‌های مورد نیاز با استفاده صورت‌های مالی شرکت‌ها و پرسشنامه جمع‌آوری و در تجزیه و تحلیل آنها از روش رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده این است، باورهای معنوی مدیران بر گزارشگری مالی رابطه مثبت دارد و منجر به این می‌شود که مدیران با درجه اعتقادات معنوی و دینداری بالا صورت‌های مالی با کیفیت‌تری را گزارش‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که هنجارهای اجتماعی معنوی مکانیزمی برای کاهش تضاد نمایندگی بوجود می‌آورد و همچنین زمانیکه نظارت بیرونی بر روی شرکت‌ها کم است، به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر رفتار گزارشگری شرکت‌ها عمل می‌کند %> http://ethicsjournal.ir/article-1-545-fa.pdf %P 132-142 %& 132 %! %9 Research %L A-10-112-15 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2017