TI - Marketing Ethics and Designing a Green Marketing Process Pattern in the Pharmaceutical Industry PT - JOURNAL ARTICLE TA - ethicsjournal JN - ethicsjournal VO - 15 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ethicsjournal.ir/article-1-1854-fa.html 4100 - http://ethicsjournal.ir/article-1-1854-fa.pdf SO - ethicsjournal 2 AB  - زمینه: بازاریابی سالها در تلاش است با تکیه بر اخلاق و ارایه اندیشه های بازاریابی نوین چون بازاریابی سبز نگرانی های زیست محیطی را کاهش دهد. از این روی، تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی سبز در صنعت دارویی به انجام رسیده است. روش: پژوهش کاربردی حاضر با رویکردی آمیخته (کمی – کیفی) به اجرا درآمد. در بخش کیفی؛ روش مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. جامعه­آماری گروهی از خبرگان(اساتید دانشگاه، مشاورین بازاریابی، و مدیران ارشد فروش و بازاریابی شرکت‌های دارویی) بودند که از میان آنها 11 نفر به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارمصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود. و روش تحلیل داده ها کدگذاری‌های سه گانه باز، محوری و انتخابی بود. در بخش کمی؛ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه­آماری شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت‌های دارویی مستقر در تهران بودند که با استفاده از نمونه­برداری تصادفی ساده 210 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود.در نهایت داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بخش کیفی یافته ها منجر به طراحی مدل پارادایمی پژوهش توسط محققان شد و یافته های کمی حاکی از تایید 21 فرضیه بر گرفته از مدل در سطح 05/0 بود که ماحصل و نتیجه آن، برازش و تأیید مدل بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که ملزم ساختن شرکت های دارویی به بازاریابی سبز می تواند نقش مهمی در حفظ و حراست سرمایه های زیست محیطی ایفا کند و بی شک می بایست در صنعت دارویی کشور، قوانین مشخصی برای حرکت شرکت‌ها در جهت بازاریابی سبز ساری و جاری شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ethicsjournal PG - 52 PT - Research YR - 2020