RT - Journal Article T1 - Identifying and Ranking of Ethical Components in the Electronic Banking Industry JF - ethicsjournal YR - 2020 JO - ethicsjournal VO - 15 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1853-fa.html SP - 45 EP - 51 K1 - Ethics K1 - Electronic banking K1 - Ethics components AB - زمینه: بانکداری الکترونیکی، یکی از موضوعات جدیدی است که در ارتباط با هر دو حوزه فن‌آوری و مالی می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و رتبه‌بندی مولفه‌های اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیکی است. روش: روش مطالعه حاضر توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان شاغل در حوزه بازاریابی، طراحی و بهبود خدمات بانکداری الکترونیکی بانک تجارت می‌باشند که از میان آنها با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی، 205 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده ودر نهایت داده‌های خام با استفاده از آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: پس از تحلیل داده‌ها 56 مولفه اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیک شناسایی و در 9 دسته تقسیم شدند. که به شرح ؛کارکنان، مشتریان و سهامداران دارای 6 مولفه، رقبا دارای 4 مولفه، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه دارای 8‌‌ مولفه، مسئولیت اقتصادی دارای 7 مولفه، مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی دارای 5 مولفه و فناوری اطلاعات دارای 9 مولفه می باشند. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد؛ در بین دسته‌ها: فناوری اطلاعات، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه و کارکنان به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و در بین مولفه‌ها؛ ایجاد تنوع در ابزارهای خدمت‌رسانی، حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان و رازداری، صداقت و درستکاری به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-1853-fa.html M3 ER -