%0 Journal Article %T Reflection of Global Ethics Concepts in Iran's Education Purposes %J Ethics in Science and Technology %V 7 %N 2 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-699-fa.html %R %D 2012 %K Education purposes, Global ethics, Iran., %X زمینه: همزیستی و بهزیستی در جهان امروز بیش از هر امری، نیازمند برخورداری از اخلاق جهانی است. از آنجایی که بهترین محمل برای آموزش، تمرین، ترویج و به‌کارگیری اخلاق جهانی به منظور تربیت انسان‌هایی متخلق به این ویژگی‌ها، نظام آموزش و پرورش می­باشد، این تحقیق در پی آن است تا با مدنظر قراردادن مفاهیم اخلاق جهانی، در جست‌وجوی بازتاب آنها در اهداف آموزش و پرورش ایران باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن اهداف مصوب دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ایران است و از آنجایی که نمونه، برابر با جامعه آماری بوده، از روش سرشماری استفاده شده است. برای جمع­آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی سود برده شده و ابزار گردآوری اطلاعات چک­ لیست محقق ساخته مبتنی بر اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی و مفاهیم اخلاق جهانی بوده است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) استفاده شده است. یافته­ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در مجموع سه دوره تحصیلی، مفهوم اخلاقی صلح مورد بی­توجهی کامل و مفاهیم اخلاقی شأن و منزلت، گشاده­رویی، بردباری، اعتماد، دوستی و رفاقت مورد کم­توجهی فراوان قرار گرفته­اند و مفاهیم وفاداری، مسؤولیت­پذیری، تعهد و وظیفه­شناسی، احترام و ادب و نزاکت بیشترین میزان متوجه را به خود اختصاص داده­اند. همچنین بهترین محمل برای توجه به مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی کمترین توجه در اهداف فرهنگی هنری، علمی آموزشی و زیستی بوده است. نتیجه­ گیری: به منظور آماده­سازی فراگیران برای زیستن و تعامل در جهان امروز، شایسته است که اهداف آموزش و پرورش با توجه به مفاهیم اخلاق جهانی مغفول مورد بازبینی قرار گرفته و برای ترویج و تعمیق، این مفاهیم در کتب درسی ارائه شود. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-699-fa.pdf %P 67-77 %& 67 %! %9 Research %L A-10-1-30 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2012