RT - Journal Article T1 - Identifying and Classifying Students' Academic Misconducts (Systematic Review) JF - ethicsjournal YR - 2020 JO - ethicsjournal VO - 15 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1848-fa.html SP - 3 EP - 14 K1 - Academic misconduct K1 - Plagiarism K1 - Research ethic K1 - Students K1 - Systematic review AB - زمینه: برنامه‌ریزی کاهش بداخلاقی‌های ‌علمی در بین دانشجویان نیاز به شناخت مقوله‌ها و مصادیق آن دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین و دسته‌بندی مقوله‌های بداخلاقی‌های علمی در بین دانشجویان دانشگاه است. روش: پژوهش حاضر در دسته مطالعات توصیفی است و گردآوری اطلاعات به روش مرور نظام‌مند انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مقالات پژوهشی مرتبط با بداخلاقی‌های علمی دانشجویان در پایگاه‌های اطلاعاتی (اسکوپوس، وب آو ساینس، و پاب‌مد) در بازه زمانی از ابتدای نمایه آنها تا ابتدای سال 2017 است(3727 مقاله). نمونه‌گیری پس از طی فرایند: شناسایی، غربالگری،‌ شایستگی،‌ و شامل شدن، صورت گرفت و 63 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیر گروه‌های بزرگ‌تر(مقوله‌ها) دسته‌بندی شدند. جهت اعتبارپذیری یافته‌ها از تکنیک خودبازبینی محقق استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مقوله‌های اصلی بداخلاقی‌های علمی دانشجویان شامل: سرقت‌علمی(نقل‌قول‌کردن نادرست، رونویسی نادرست، استناد نادرست، خودسرقتی، سرقت علمی ایده، ترجمه غیر مجاز، مقاله یا متن معجون، سرقت کلی آثار، سرقت بخشی از آثار)، تقلب(در امتحان و در تکالیف درسی)، دستکاری(تحریف و جعل)، کمک غیر مجاز(تبانی و سایه نویسی) و کلاه‌برداری(دروغگویی) است. نتیجه‌گیری: مقوله‌ها و مصادیق یافت شده در پژوهش را می‌توان درجهت پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب بداخلاقی علمی دانشجویان به کار گرفت. سیاستگذاران می‌توانند از این یافته‌ها در تدوین و بهبود قوانین حقوقی، تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های انضباطی و ارایه راهکارهای تربیتی، اخلاقی و آموزشی در جهت کنترل بداخلاقی علمی استفاده نمایند. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-1848-fa.html M3 ER -