TY - JOUR T1 - The Environmental Relationship of Culture and Behavior with the Intervening Role of Gender on Ethical Purchasing Intent TT - رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 14 IS - 0 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1679-fa.html Y1 - 2020 SP - 152 EP - 161 KW - Ethical shopping KW - Environment KW - Culture N2 - زمینه: طی دو دهه اخیر، گرایش فرایند مصرف‌کنندگان به محصولات دوستدار طبیعت و افزایش مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها باعث رشد مباحث رفتار اخلاقی در حوزه بازاریابی شده است. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی صورت گرفته است. روش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق پیمایشی - مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهر کرج بوده و نمونه‌ای به تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شده‌اند. روش نمونه­گیری این مطالعه، روش نمونه‌گیری تصادفی می‌باشد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد است. روش‌های آماری برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در این مطالعه، روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS و SPSS می‌باشد. یافته‌ها: آمار توصیفی مربوط به سازه‌های پژوهش نشان می‌دهد میانگین داده‌ها بین عدد 3/3 تا 6/3 در نوسان است و متغیرهای «کنترل رفتاری درک‌ شده» و «قصد خرید اخلاقی» بیشترین میانگین را دارد. دامنه تغییرات داده‌ها کمتر از 4 می‌باشد. «جهت‌گیری بلندمدت» کوچکترین دامنه تغییرات را دارد و انحراف معیار آن نیز از سایر متغیرها کوچکتر است که نشان از وحدت نظر میان پاسخ‌دهندگان است. میانه و مد نشان می‌دهد بیشتر افراد، گزینه متوسط و زیاد (عدد 3 و 4) را انتخاب کرده‌اند. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عواملی همچون جمع‌گرایی، جهت‌گیری بلندمدت، جهت‌گیری انسان و طبیعت، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و جنسیت بر قصد خرید اخلاقی تأثیرگذار هستند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که جهت­گیری بلندمدت بر روی هنجارهای ذهنی تأثیری ندارد. M3 ER -