TY - JOUR JF - ethicsjournal JO - VL - 14 IS - 0 PY - 2020 Y1 - 2020/2/01 TI - Designing and Explaining the Ethical Marketing Model and its Implications for Children in the Field of Non-Educational Books TT - طراحی وتبیین مدل بازاریابی اخلاقی و پیامدهای آن برای کودکان در حوزه کتب غیردرسی N2 - زمینه: با توجه به نقش مثبت بازاریابی به ویژه بازاریابی­ اخلاقی در جذب خریداران حوزه کتب غیردرسی هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل بازاریابی­ اخلاقی و پیامدهای آن برای کودکان در حوزه کتب غیردرسی می­باشد. روش: تحقیق حاضر در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی جامعه­ خبره­ های حوزه بازاریابی­ اخلاقی در صنعت چاپ و نشر کتب­ غیردرسی است که با استفاده از روش گلوله­ برفی 20 نفر انتخاب شد. ابزار تحقیق مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل داده ها رویکرد داده بنیاد بود. در بخش کمی، جامعه والدین کودکان بین 2 تا 6 سال بودند که با روش نمونه­ گیری دردسترس 385 نفر انتخاب شدند.. ابزار پرسشنامه و روش تحلیل آماری رویکرد حداقل مربعات جزئی بود. یافته ها: در بخش­ کیفی، تعداد کل‌­کدها( در دو مصاحبه5و9) برابر با 165 کد بود. همچنین در بخش کمی بارهای عاملی استاندارد شده بین 41/0 و 969/0 قرار داشتند. ضریب پایایی ترکیبی برای تمامی سازه­ها بزرگتر از 695/0 است، که نشان دهنده پایایی مدل و میانگین برای همه سازه­ ها بیشتر از 519/0 است، که نشان دهنده روایی همگرای مدل­های اندازه­ گیری است. در نهایت میزان آماره تی در تمامی روابط­ بالاتر از 96/1 است و همچنین ضریب مسیر در تمامی روابط مثبت بود که گواهی بر تایید مدل طراحی شده بر اساس تئوری داده بنیاد بود. نتیجه­ گیری: نتایج به دست آمده موید این است که شرایط علی شامل: ناتوانی در تصمیم­گیری و عدم سواد والدین در حوزه کتابخوانی ، پدیده­محوری شامل: بازاریابی ­اخلاقی، شرایط زمینه­­ای شامل: مقوله ­های­ کلان­ قوانین ­و­مقررات و فرهنگ اخلاقی ؛ شرایط مداخله­ گر شامل: ویژگی­های فردی فروشنده و حمایت سازمانی، در بازاریابی ­اخلاقی در حوزه کتب غیر درسی مورد توجه اند. راهبردها نیز در سه مقوله کلان برندسازی اخلاقی، مسئولیت پذیری اخلاقی فروشنده و آمیخته اخلاقی شناسایی شده که می تواند منجر به تقویت فرهنگ کتابخوانی، شهرت­ اخلاقی و بهبود عملکرد فروش شود. SP - 69 EP - 79 AD - KW - Ethical marketing KW - Ethical branding KW - Children printing and publishing industry KW - Consumer uncertainty UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1665-fa.html ER -