RT - Journal Article T1 - Analyzing the Relationship among Environmental Ethics Dimensions of Agricultural ‎Students JF - ethicsjournal YR - 2019 JO - ethicsjournal VO - 14 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1532-fa.html SP - 49 EP - 56 K1 - Environmental ethics K1 - Ecosystem-centered K1 - Human-centered K1 - God-centered K1 - ‎Agricultural students AB - زمینه: شناسایی وضعیت اخلاق دانشجویان نسبت به محیط‌زیست به‌عنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، می­تواند گامی اساسی و مهم در برنامه­ریزی سیاست­های زیست‌محیطی آموزش عالی کشور باشد. ازاین‌رو هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق زیست‌محیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود. روش: این مطالعه ازلحاظ روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با انتساب متناسب نسبت به مقطع تحصیلی داده­ها جمع­آوری گردید. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با استناد به ضرایب آلفای کرونباخ، CR و AVE مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها نیز از آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین ارتباط بین ابعاد مختلف اخلاق زیست‌محیطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ­ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد بین انسان‌محوری با زیست‌بوم­محوری (47/0) و بین انسان‌محوری با خدامحوری پاسخ‌دهندگان (71/0) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت­ معنی­دار (58/0) بین زیست‌بوم محوری دانشجویان با خدامحوری بود. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط بین انسان‌محوری با زیست‌بوم محوری و خدامحوری و همچنین، وجود ارتباط معنادار بین زیست‌بوم محوری و خدامحوری، تمرکز اصلی برنامه­های آموزشی و فرهنگی باید تربیت دانشجویانی باشد که علاوه بر خدامحوری، دارای سطح بالایی از انسان‌محوری و زیست‌بوم محوری باشند. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-1532-fa.html M3 ER -