TY - JOUR T1 - Developing Emotion-Oriented Morality through Fiction TT - توسعه اخلاق هیجان مدار از طریق ادبیات داستانی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 14 IS - 1 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1361-fa.html Y1 - 2019 SP - 12 EP - 18 KW - Therapy literature KW - Emotional oriented ethics KW - Fiction KW - Emotionalism N2 - زمینه: ادبیات، شیوه معرفت شناختی خاصی برای فهم و بیانِ حقایق هستی است که از دیرباز توانسته است، نقش بی بدیلی در دانایی بشر ‏ایفا ‏نماید. اگرچه آثار معرفتی متون ادبی، در هر دو بُعد شناختی و هیجانی روی می دهند، کارکرد هیجانی ادبیات به مراتب چشم گیرتر است. ‏ادبیات ‏داستانی، از طریق تخییل ذهنِ خواننده، ضمن کمک به شکل گیری هیجان های اخلاقی نظیر همدلی، همدردی و شفقت، به ایجادِ ‏توازن ‏هیجانی، از طریق تخلیه هیجان های زیان­بار می انجامد. آثار تربیتی ادبیات داستانی، در انطباق با نظریه عاطفه گرای اخلاق است که ‏بر اساس ‏آن ممانعت از گسست بین قضاوت اخلاقی و اقدام اخلاقی، مستلزم درک هیجانی از احساس ها و باورهای خود و دیگران و نیز ‏ماهیت روابط ‏اجتماعی در ورای گروه های اجتماعی است. در این مقاله از اخلاقمندیِ مبتنی بر معرفت هیجانی، تحت عنوان اخلاق هیجان ‏مدار یاد می شود ‏و تلاش می گردد، ضمن تبیین جایگاه عاطفه و هیجان در سوق دادن افراد به سمت خیر اخلاقی، نقش آفرینیِ معرفت ‏شناختی ادبیات در این ‏راستا مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد . ‏ نتیجه گیری: حضور و اثرگذاری مثبت ادبیات داستانی در یک بافت فرهنگی، به عنوان ابزار خیر اخلاقی، مستلزم بررسی های دقیق ‏‏روانشناختی و جامعه شناختی است. در این راستا، ماهیت و آثار هیجانیِ متون ادبی در حوزه ادبیات کودک و آثار ادبی ترجمه شده، از اهمیت ‏‏مضاعفی برخوردار است. در صورت لحاظ نمودن مختصات فرهنگیِ نظام عاطفیِ جامعه مخاطب، توسعه گنجینه ای غنی و متوازن از ‏‏هیجان های آشنا و متعارف از یک سو و هیجان های پیچیده و نوپدید از سوی دیگر، نقشی است که ادبیات داستانی قادر است در توسعه ‏‏اخلاق هیجان مدار ایفا نماید. ‏ M3 ER -