TY - JOUR T1 - Identify the Reasons for Ignoring Academic Ethics and Committing Academic Cheating TT - شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 13 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1113-fa.html Y1 - 2018 SP - 140 EP - 148 KW - Academic ethics KW - Academic integrity KW - Reasons for academic cheating KW - ‎‌ ‌Techniques ‎of neutralization ‎ N2 - زمینه: تقلب تحصیلی از مشکلات رایج و روزافزون نظام‌های آموزشی است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعۀ علمی وارد می‌سازد. هدف ‏پژوهش حاضر شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی دانشجویان و طبقه‌بندی پاسخ‌های آنها بر پایه ‏راهبردهای خنثی‌سازی است.‏ روش: پژوهش با روش کیفی پدیدار‌شناسی انجام شده است. جامعۀ پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند شامل 11225 نفر می‌باشند.20 ‏نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونه‌گیری هدف‌مند در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با ‏شیوه کدگذاری کوربین و استراس تجزیه و تحلیل شدند.‏ یافته‌ها: 893 کد شناسایی شده در مصاحبه‌ها در هفت مقولۀ اصلی «دانشجو، هنجار‌های اجتماعی، استاد، نقش دانشگاه، ماهیت درس و ‏رشته، ماهیت تکلیف و مقطع تحصیلی» دسته‌‌بندی شدند. دانشجویان نخست نقش خود در ارتکاب به تقلب را اظهار داشته‌اند، سپس ‏به‌ترتیب راهبردهای خنثی‌سازی «سرزنش سرزنش‌کنندگان، انکار مسئولیت، انکار آسیب‌دیده، توسل به وفاداری‌های برتر، و انکار آسیب» را ‏به‌کار گرفته‌اند. ‏ نتیجه‌گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت اخلاق علمی در نظام آموزش عالی ‏خواهد شد. لازم است سیاست‌گذاران آموزش عالی تدابیر لازم را برای آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان در دوران تحصیل بیاندیشند. ‏اساتید نیز می‌توانند با تاکید بر رشد مهارت‌های حرفه‌ای، حمایت‌گر بودن و تعامل محترمانه با دانشجویان و ارزشیابی مستمر در کاهش تقلب ‏مؤثر باشند M3 ER -