TY - JOUR T1 - Analyzing Ethical Factors of Knowledge Commercialization in Higher Education TT - تحلیلی بر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 13 IS - 1 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html Y1 - 2018 SP - 108 EP - 115 KW - Ethic KW - Knowledge commercialization KW - Higher education N2 - زمینه: اخلاق، سازه‌ای مهم در تجاری سازی دانش است که پرداختن به آن از ضرورت‌های نظام آموزش عالی در کشورمحسوب می‌شود. براین‌اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل مؤلفه‌های تجاری سازی اخلاقی دانش در آموزش عالی می‌باشد. روش: روش انجام پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهش های کیفی قرار دارد که با روش تحلیل مضمون بر مبنای رویکرد استقرایی انجام شد. در این پژوهش نمونه‌گیری براساس شناسایی مؤلفه‌های تجاری سازی دانش 60 مقاله فارسی و انگلیسی که همگی به‌طور مستقیم به تجاری سازی دانش در آموزش عالی پرداخته و از سال 2006 تاکنون در مجلات معتبر علمی و پژوهشی به چاپ رسیده است مورد استفاده قرار گرفت که برای شناسایی مؤلفه‌ها از نرم‌افزار Nvivo استفاده شده است. در بخش روایی و پایای نیز برای پایایی مضامین استخراج شده از روش هولستی و برای روایی از روایی توصیفی و تفسیری استفاده شده است. یافته‌ها: با مرور ادبیات تحقیق و نظرخواهی از اساتید متخصص 54 عامل مؤثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 3 بعد اصلی طبقه‌بندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخص‌های اخلاقی تجاری سازی دانش تعیین و به‌صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. که براین‌اساس سه مضمون فراگیر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی عبارت است از: زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی با 2 مضمون سازمان دهنده عدالت و مسئولیت‌پذیری و مضمون فراگیر آموزش با 2 مضمون سازمان دهنده فرایند یاددهی - یادگیری و فرهنگ سازی و مضمون فراگیر حمایت که شامل 2 مضمون سازمان دهنده حمایت مالی و حمایت اجتماعی می‌باشد. نتیجه‌گیری: مضامین فراگیر و سازمان دهنده مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی که در پژوهش حاضر ارائه شد می‌تواند به‌عنوان الگویی مناسب برای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه تبدیل علم به ثروت و کاربست آن در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -