TY - JOUR JF - ethicsjournal JO - VL - 12 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/2/01 TI - Determining the Relationship between Personality Moral Factors in Selling the Brand Loyalty TT - تعیین ارتباط برخی ویژگی‎های اخلاقی شخصیت خرده‎فروش بر وفاداری به برند N2 - زمینه: رفتاراخلاقی، نقش مهمی را به عنوان یک منبعی برای رضایت مشتری و وفاداری آنها، ایفاء می‎کند. و در این میان ویژگی‎های اخلاقی و شخصیتی فروشندگان در ایجاد وفاداری در میان مشتریان نقش اساسی را ایفاء می‎نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‎های اخلاقی شخصیت خرده‎فروش در راستای افزایش وفاداری مشتریان به برند می‎باشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خریداران یک فروشگاه خرده‌فروشی خواروبار در شهر همدان می‌باشد، از میان جامعه مورد نظر، حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری در دسترس تعیین شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد اعتماد مشتری به برند خصوصی(8سوال)، نگرش مصرف‎کنندگان نسبت به برند خصوصی(3سوال)، برداشت مصرف‎کننده از ویژگی‎های اخلاقی شخصیت خرده‎فروش(23سوال) و وفاداری مصرف‎کنندگان به خرده‎فروش (4سوال) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‎ها با استفاده از نرم‎افزار SPSS22 انجام شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد بین اعتماد مشتری بر وفاداری به برند رابطه معناداری وجود دارد. عامل اعتبار با مقدار ضریب همبستگی 907/0 کمترین همبستگی را دارا می‎باشد. و در ارتباط با برداشت مصرف‌کننده از ویژگی‎های اخلاقی شخصیت خرده‎فروش عامل سازگاری با ضریب 971/0 بیشترین سطح معنی‎داری را نشان می‎دهد. نتیجه‌گیری: اعتماد مشتریان به برند خصوصی و گرایش آنها به برند خصوصی نقشی اساسی در تشکیل و مدیریت وفاداری مشتریان به خرده‎فروش دارند و با توجه به نقش ویژگی‎های اخلاقی در ایجاد اعتماد بیشتر مشتریان، خرده‎فروش‌ها باید به آن توجه کنند و از آن برای ایجاد، پیشرفت و حفظ یک رابطه با مشتریان خود و افزایش وفاداری آنها استفاده کنند SP - 89 EP - 96 AD - KW - Moral characteristics KW - Customer trust KW - Loyalty KW - Brand UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-883-fa.html ER -