:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 64-56 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی در کاهش ترک خدمت سازمانی
مهدی علیرحیمی، امیرحسین امیرخانی*، رضا رسولی، غلامرضا طالقانی
چکیده:   (3424 مشاهده)
زمینه: رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی ، تاثیر چشمگیری بر روی فعالیت‌ها و عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل نقش رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی در کاهش ترک خدمت سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد انجام شده است.
 
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی می‌باشد. حجم جامعۀ آماری 4000 نفر از کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران(5/0 = d و 5/0 = p) با توجه به جامعه آماری، 384 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفت.
 
یافته‌ها: نتایج پزوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد ارتباط منفی و معناداری با ترک خدمت سازمانی دارند.
 
نتیجه‌گیری: مدیران شرکت های نفتی با بکارگیری سبک رهبری اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون عمل گرایی و توسعه روابط بین فردی و همچنین بهبود اخلاق سازمانی می توانند اطمینان، صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد کردن و تعهد سازمانی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش ترک خدمت سازمانی خواهد گردید. 
 
واژه‌های کلیدی: ترک خدمت، رهبری اخلاقی، اخلاق سازمانی، تعهد سازمانی، اعتماد
متن کامل [PDF 175 kb]   (1295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها