[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل دیمتل فازی اخلاق کسب‌وکار پایدار
عباس شول، مصطفی هادوی نژاد*، علی سیاح پور
چکیده:   (3362 مشاهده)
زمینه: اخلاق کسب و کار پایدار از جمله مسائل مهم سازمان‌ها محسوب می‌شود که عدم شناخت شاخص‌ها و التزام به رعایت آنها می‌تواند پیامدهای منفی جامعه‌ستیز گوناگونی در پی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخص‌های اخلاق کسب و کار پایدار و تعیین درجه اهمیت آنها با استفاده از فن تاپسیس فازی، شبکه روابط علت و معلولی و میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از این شاخص‌ها را در هم با استفاده از رویکرد دیمتل فازی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان و اساتید دانشگاه آشنا و صاحب‌نظر در ارتباط با موضوع مورد مطالعه بودند که 5 نفر از انها از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.  لبزار پزوهش پرسشنامه بود. پس از شناسایی شاخص‌های اخلاق کسب و کار از دل پیشینه و نظر خبرگان پژوهش، برای انجام اولویت‌بندی آنها از فن تاپسیس فازی و برای تعیین وضعیت روابط علّی میان این شاخص‌ها از فن دیمتل فازی استفاده شد.
یافته‌ها: از میان 8 شاخص اخلاق کسب و کار پایدار (مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ارزش‌های اجتماعی‌‌، پالایش و تطهیر درونی، شایستگی فرهنگی، ایده‌آل‌های اخلاقی، ایده‌آل‌های معنوی، شایستگی اجتماعی و یکپارچگی اخلاقی) 4 مورد نخست، به ترتیب اولویت، مهم‌ترین آنها شناسایی شدند. همچنین، معلوم شد که اثرپذیرترین شاخص در میان دیگر شاخص‌های اخلاق کسب و کار پایدار، شایستگی فرهنگی و نقطه مقابل آن، به ترتیب ارزش‌های اجتماعی و شایستگی‌های اجتماعی هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای ارزش‌های اجتماعی و شایستگی های اجتماعی بر دیگر شاخص‌ها اثرگذار هستند بنابراین بایسته است هر گونه تلاش مدیریتی برای ارتقاء اخلاق کسب و کار پایدار با سرمایه‌گذاری بیشتر برای ارتقاء کیفی ارزش‌ها و شایستگی‌های اجتماعی و در پس آن پالایش و تطهیر درونی فعالان عرصه کسب و کار همراه باشند.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق کسب و کار پایدار، تاپسیس فازی، دیمتل فازی
متن کامل [PDF 218 kb]   (2294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing a Fuzzy Dematel Model of Sustainable Business Ethics. Ethics in Science and Technology 2018; 12 (4) :29-37
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-877-fa.html

شول عباس، هادوی نژاد مصطفی، سیاح پور علی. طراحی مدل دیمتل فازی اخلاق کسب‌وکار پایدار. اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (4) :29-37

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-877-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645