[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 28-20 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ هوش اخلاقی با سبک زندگی معلمان
خدیجه آذر، یوسف نامور*
چکیده:   (3049 مشاهده)
زمینه: هوش اخلاقی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفه‌ای که دارد، می‌تواند نقش مؤثری در زندگی افراد داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار) درسال 95-94 بوده است.
روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان به تعداد 386 نفربودند که براساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 190نفر، به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و سبک زندگی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی و رگرسیون موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که بین تمام مؤلفه‌های هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بیانگر این است که مؤلفه‌های هوش اخلاقی قادر به پیش‌بینی سبک زندگی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: دستاوردها بیانگر این است که توجه به کلیه مؤلفه‌های هوش اخلاقی می‌تواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش مؤثری ایفاء کند و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی  بیشتری داشته باشند احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، هوش اخلاقی، سبک زندگی
متن کامل [PDF 173 kb]   (1712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relation between Moral Intelligence and Teacher’s Lifestyle . Ethics in Science and Technology 2018; 12 (4) :20-28
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-876-fa.html

آذر خدیجه، نامور یوسف. رابطۀ هوش اخلاقی با سبک زندگی معلمان. اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (4) :20-28

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-876-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645