نقش اخلاق (ایدهآل گرایی) در رفتار مصرفکنندگان ورزشی
|
فرشاد تچاری، علی زارعی، رضا میر فلاح نصیری |
|
|
چکیده: (3293 مشاهده) |
زمینه: اخلاق موضوعی است که در نیم قرن گذشته در کسب و کار و جامعه توجه قابل ملاحظهای را به خود اختصاص داده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اخلاق در رفتار مصرفکنندگان ورزشی میباشد.
روش: روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای، تعداد 236 نفر از مصرفکنندگان خدمات ورزشی بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اخلاق در رفتار مصرفکننده بود و دادهها با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد بیشترین میزان فراوانی متغیر ایده آلیسم در مصرفکنندگان در حد متوسط (142نفر) میباشد. همچنین نتایج ارتباط معنیداری را بین متغیرهای ایده آلیسم و رفتار مصرفکنندگان نشان داد.
نتیجهگیری: از آنجا که افراد هنگام خرید، نوعی حس تعهد و التزام به رعایت اخلاقیات داشتند، التزام به اخلاق توسط افراد ضمن تشخیص خود، بهعنوان مصرفکنندگان اخلاقی دارای اهمیت بود.
|
|
واژههای کلیدی: ایدهآلیسم، اخلاق، رفتار مصرفکنندگان، دانشجویان تربیت بدنی |
|
متن کامل [PDF 143 kb]
(1362 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|