تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیر اخلاقی بازاریابی
|
مهدی مران جوری، حمیدرضا وکیلی فرد، زهرا پورزمانی، سید محمد رضا رئیس زاده |
|
|
چکیده: (3111 مشاهده) |
زمینه: از هنگامیکه تجارت بوجود آمده است رقابت نیز وجود داشته و رفتارهای غیراخلاقی مخّل رقابت تلقی شدهاند. به همین دلیل، توجه به رفتارهای غیراخلاقی از اساسیترین موضوعهای پژوهشی در حوزههای مختلف است. در این پژوهش هدف بررسی تأثیر تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی میباشد.
روش: روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل بخش خصوصی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش به صورت نمونهگیری تصادفی ساده از بین 289 تن حسابرسان شاغل در تهران جمع آوری گردید. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادههای تحقیق، از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی تاثیر دارد. همچنین یافتهها بیانگر آن است که با افزایش سطح تحصیلات حسابرسان، تمایل به استفاده از رویههای غیراخلاقی بازاریابی افزایش مییابد.
نتیجهگیری: نتایج تایید مینماید که رقابت در حرفه حسابرسی منجر به افزایش رویههای غیراخلاقی در بخش خصوصی و در نهایت منجر به افت کیفیت حسابرسی میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: رفتار فریبنده، رویههای بازاریابی، غیراخلاقی |
|
متن کامل [PDF 173 kb]
(1665 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|