استخراج طرحواره های اخلاقی مدیران در مواجهه با موقعیتهای دشوار
|
زهرا هوشیاری، علی دلاور، اصغر مینایی، حسین اسکندری |
|
|
چکیده: (3026 مشاهده) |
زمینه: مدیران بیش از سایرین در تنگناهایی قرار میگیرند که باید با توجه به شرایط دیگران، ارزشهای خویش، قانون و ایدهآلهای انسانی اقدام به اخذ تصمیم نمایند. هدف از پژوهش حاضر پی بردن به طرحواره های اخلاقی غالب مدیران در در اخذ تصمیم در مواجهه با این موقعیتهاست.
روش: پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهشهای کیفی قرار دارد. جامعۀ پژوهش مدیران تصمیمگیر و تصمیمساز هستند که با توجه به معیار اشباع در پژوهشهای کیفی به عنوان نمونه تعداد 20 نفر از آنها، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با ابزار مصاحبۀ عمیق مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج حاصل از مصاحبه با استفاده از کدگذاری انتخابی و باز مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: طرحوارۀ غالب در بین 65 درصد از مدیران طرحوارۀ پاسداشت، در بین 30 درصد علائق شخصی و در 5 درصد پس قراردادی است. همچنین به جز عوامل فوق طرحوارۀ جدیدی تحت عنوان معنا و عواملی چون هیجانات و انگیزه ها تصمیمات اخلاقی را متاثر میکند.
نتیجهگیری: به جز سه طرحواره اخلاقی نئوکلبرگیها، عواملی چون هیجان، انگیزهها و طرحوارهای به نام معنا تصمیمگیری اخلاقی را متاثر میکند. |
|
واژههای کلیدی: طرحوارههای اخلاقی، تنگناهای اخلاقی، تصمیمگیریهای اخلاقی، موقعیتهای دشوار واقعی |
|
متن کامل [PDF 191 kb]
(1257 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|