ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین برنامۀ آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشتۀ سبک زندگی در سلامت
|
سید حسن مقدم نیا، داریوش فرهود، مریم مالمیر |
|
|
چکیده: (8154 مشاهده) |
زمینه: سبک زندگی مدلی از زندگی میباشد که وابسته به زمان و مکان است و درون یک بافت ویژه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی شکل میگیرد. سبک زندگی نقش مهمی در سلامت فردی و اجتماعی شهروندان جامعه ایفا میکند و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، سبک زندگی بخش اساسی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است که دانشگاهیان، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه میبایست در پرداختن به این مفهوم مهم، آسیبشناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه اهتمام و تأکید ورزند. اهمیت سبک زندگی در سلامت جسم و روان به حدی است که دورههای آموزشی گوناگونی با عنوان سبک زندگی در سلامت در دانشگاههای مختلف جهان تدوین و اجرا شده است. نویسندگان مقالۀ حاضر نیز به همراه گروهی از متخصصین حوزۀ سلامت بر آن شدند تا با توجه بهویژگیهای بومی و فرهنگی خاص جامعۀ ایرانی، در یک طرح پژوهشی، دورۀ آموزشی کارشناسی ارشد سبک زندگی در سلامت را در کشور راه اندازیکنند. هدف این مقاله بررسی ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین این برنامۀ آموزشی است.
نتیجهگیری: در تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت به دو اصل اخلاقی سودمندی و نازیانمندی توجه ویژهای شد. حقوق دانش اموختگان و شهروندان جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت و سعی شد مسئولیتهای مجریان و نهادهای آموزشی به دقت تعیین شود. همچنین، ویژگیها بومی، فرهنگی و مذهبی جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت. |
|
واژههای کلیدی: ملاحظههای اخلاقی، برنامۀ آموزشی، سبک زندگی، سلامت |
|
متن کامل [PDF 183 kb]
(1320 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|