[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 96-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تنشهای اخلاقی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی: تأثیر جنسیت و سابقه تدریس معلمان
دکتر رامین اکبری، لیلا تاجیک ، دکتر رضا غفار ثمر، دکتر غلامرضا کیانی
چکیده:   (436 مشاهده)
زمینه: با وجود توجه روزافزون به جنبه‌های اخلاقی تدریس زبان دوم، تنشهای اخلاقی که معلمان با آن مواجه‌اند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است . بدین منظور، هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه نوع و تعداد تنشهای اخلاقی که معلمان زبان انگلیسی با سابقه و کم سابقه، مرد و زن از آن رنج‌ می‌برند است.
 
روش‌کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی، چهل معلم انتخاب شدند. داده‌ها از طریق بازنگری فعالیتهای کلاسی و مصاحبه گروهی جمع آوری شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادکه تفاوت معناداری میان فراوانی تنشهای اخلاقی معلمین با سابقه و کم سابقه وجود دارد. از سوی دیگر متغیر جنسیت ، تفاوت ناچیزی در فراوانی تنشهای مطرح شده توسط معلمان زن و مرد ایجاد کرده است. در ارتباط با نوع مشکلات اخلاقی، 7 مقوله استخراج شد. در این میان تنشهای مربوط به « قوانین و مقررات » کلاس با فراوانی بیشتری توسط کل معلمان مطرح شد.
 
نتیجه‌گیری: دریافتیم که متغیر سابقه تدریس تاحدی بر الگوی تنشهای اخلاقی که معلمان مختلف با آنها روبرو هستند تاثیرگذار است. برخلاف آن ، جنسیت هیچگونه تفاوت معنیداری میان مقوله های مختلف تنشهای اخلاقی ایجاد نمی کند.
واژه‌های کلیدی: اخلاقیات، تنشهای اخلاقی، معلمان زبان انگلیسی، جنسیت، سابقه تدریس
متن کامل [PDF 193 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moral Dilemmas in Language Classrooms:Effect of Gender and Experience of Teachers . Ethics in science and Technology. 2012; 6 (4) :96-106
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-753-fa.html

اکبری رامین، تاجیک لیلا، غفار ثمر رضا، کیانی غلامرضا. تنشهای اخلاقی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی: تأثیر جنسیت و سابقه تدریس معلمان . اخلاق در علوم و فنّاوری. 1390; 6 (4) :96-106

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-753-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742