[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 85-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان
دکتر فریبرز رحیم نیا، زهرا نیکخواه فرخانی
چکیده:   (335 مشاهده)
زمینه: این پژوهش درصدد بوده است با معرفی مفاهیم نوینی چون جو اخلاقی­سازمان و هویت سازمانی به بررسی رابطه میان این مفاهیم و نحوه تاثیرگذاری آنها بر تمایل به ترک خدمت فروشندگان بپردازد. از این رو مسأله اصلی این پژوهش، نحوه تأثیرگذاری ابعاد چهارگانه جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی  و تمایل به ترک خدمت فروشندگان است.
 
روش­کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. داده‌های مورد استفاده از 156نفر از فروشندگان یک شرکت فعال در عرصه تولید صنایع غذایی واقع در مشهد که به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب گردیده‌اند با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده و الگوی علی پیشنهادی بر اساس فن الگوسازی معادلات ساختاری، موردآزمون قرار گرفته­است.
 
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش گویای آن است که جو اخلاقی سازمان و ابعاد آن به صورت مثبت و معنی داری بر هویت سازمانی تأثیرگذار بوده و از آن طریق به صورت منفی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان مؤثر هستند. همچنین یافته‌ها بیان می­دارد که گرچه هنجارها و قوانین اخلاقی مصوب در سازمان به­صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق هویت سازمانی) بر تمایل به ترک خدمت کارکنان مؤثر است اما شدت این تأثیرگذاری این مؤلفه بر تمایل به ترک خدمت از طریق ارتقاء هویت سازمانی بیشتر است.
 
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش، جو اخلاقی حاکم بر سازمان از طریق ارتقاء هویت سازمانی بر تمایل به ترک خدمت فروشندگان تأثیرگذار بوده و همچنین مدیران سازمان می‌توانند با بهره گیری از راهکارهای عملیاتی ارائه شده در این مقاله نسبت به ایجاد و بهبود جو اخلاقی سازمان و کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان اقدام نمایند.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، جو اخلاقی سازمان، هویت سازمانی، تمایل به ترک خدمت
متن کامل [PDF 242 kb]   (359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effects of ethical climate on organizational identity and turnover Intentions among salespeople. Ethics in science and Technology. 2012; 6 (4) :85-95
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-752-fa.html

رحیم نیا فریبرز، نیکخواه فرخانی زهرا. تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان . اخلاق در علوم و فنّاوری. 1390; 6 (4) :85-95

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-752-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708