بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفهای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطه نظر دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی
|
علیرضا مطلبی فرد، عبدالرحیم نوه ابراهیم، فرشاد محسن زاده |
|
|
چکیده: (3292 مشاهده) |
زمینه: وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش عالی کشور میشود برایناساس پژوهش پیشرو به بررسی ویژگیهای تدریس اخلاقی و حرفهای از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی میپردازد.
روشکار: این پژوهش با استفاده از رویکردهای کیفی صورت گرفته است. برای بهدست آوردن دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهشی عبارت است از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران که از بین آنها 32 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. برای تحلیل اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها از روش تحلیل محتوای مصاحبهها، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که تدریس اخلاقی از دیدگاه دانشجویان دارای هشت مؤلفه اساسی میباشد که عبارتانداز: کارآمدی در آموزش، کارآمدی در ارائه محتوا، تعامل حرفهای، توجه به رشد همه جانبه دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحثی مناسب در کلاس، احترام به کلاس و در نهایت ارزشیابی مناسب است.
نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده در این پژوهش تا حدود زیادی با نتایج تحقیق مورای و همکاران وی در هفت مؤلفه هماهنگ است درحالیکه در نتایج تحقیق ما مؤلفه احترام به مؤسسه و مؤلفه رازداری مشاهده نشد و مؤلفهای به نام احترام به کلاس به نتایج کار بهدست آمده توسط مورای اضافه گردید.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، اخلاق تدریس، پژوهش کیفی، دانشجویان کارشناسی ارشد |
|
متن کامل [PDF 170 kb]
(2127 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24
|
|
|
|