:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 17-9 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفه‌ای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطه نظر دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی
علیرضا مطلبی فرد، عبدالرحیم نوه ابراهیم، فرشاد محسن زاده
چکیده:   (3292 مشاهده)
زمینه: وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش عالی کشور می‌شود براین‌اساس پژوهش پیشرو به بررسی ویژگیهای تدریس اخلاقی و حرفه­ای از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­پردازد.
 
روش‌کار: این پژوهش با استفاده از رویکردهای کیفی صورت گرفته است. برای به‌دست آوردن داده­ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهشی عبارت است از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران که از بین آنها 32 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. برای تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای مصاحبه‌ها، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی استفاده شده است.
 
یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که تدریس اخلاقی از دیدگاه دانشجویان دارای هشت مؤلفه اساسی می‌باشد که عبارت‌انداز: کارآمدی در آموزش، کارآمدی در ارائه محتوا، تعامل حرفه‌ای، توجه به رشد همه جانبه دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحثی مناسب در کلاس، احترام به کلاس و در نهایت ارزشیابی مناسب است.
 
نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده در این پژوهش تا حدود زیادی با نتایج تحقیق مورای و همکاران وی در هفت مؤلفه هماهنگ است درحالی‌که در نتایج تحقیق ما مؤلفه احترام به مؤسسه و مؤلفه رازداری مشاهده نشد و مؤلفه‌ای به نام احترام به کلاس به نتایج کار به‌دست آمده توسط مورای اضافه گردید.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اخلاق تدریس، پژوهش کیفی، دانشجویان کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 170 kb]   (2127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها