:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 73-65 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اخلاق در کاهش تقلب شرکت‌های بیمه از دید مشتریان (مورد مطالعه: بیمه‌گزاران بخش اتومبیل)
سعید صحت*، گلشن احسان فر، سحر اصل باغ
چکیده:   (2815 مشاهده)
زمینه: در عصری که ما زندگی می‌کنیم جامعیت اخلاق در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره انکارناپذیر است. نهادینه‌سازی اخلاق در سطح سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی به خصوص شرکت‌های بیمه راهی است جهت ارتقای کمیت و کیفیت محصولات، خدمات، امنیت و ایمنی کارکنان، مشتریان و جامعه، مبارزه با فساد مالی و اخلاقی، توجه به شأن و منزلت افراد و رعایت منصفانه قوانین و مقررات. به طور کلی نهادینه کردن اخلاق راهی است برای افزایش رضایت مشتریان، کیفیت زندگی کاری و نیز کیفیت جامعه‌ای که سازمان در آن فعالیت می‌کند. بررسی مسئله تقلب در بیمه نیز حائز نکات بسیار ارزنده ی علمی و عملی خواهد بود؛ زیرا ایجاد خسارت‌های ساختگی و تقلبی و دریافت وجوه و مبالغ هنگفت از شرکت‌های بیمه سبب ورود ضررهای مادی و معنوی به شرکت‌های بیمه شده است.
 
روش: در این پژوهش به منظور بررسی نقش اخلاق در کاهش تقلب شرکت‌های بیمه از دید مشتریان، بیمه‌گزاران بخش اتومبیل شرکت‌های بیمه به‌عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی توصیفی بوده و نمونه‌ای 114 نفری که از بیمه‌گزاران شرکت‌های بیمه ایران، آسیا و پارسیان انتخاب شده بودند، در تکمیل پرسشنامه‌ها مشارکت نمودند.
 
یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق که حاصل آزمون فرضیه‌های آن می‌باشد، نقش اخلاق در کاهش میزان تقلب شرکت‌های بیمه‌ای را نشان می‌دهد.
 
نتیجه‌گیری: پس از آزمون میانه، نتایج نشان داد که رعایت اصول اخلاقی از سوی بیمه‌گزاران، بیمه‌گران و هم چنین نهادهای مرتبط با خسارت در کاهش تقلب بیمه‌ای تأثیر دارد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، بیمه اتومبیل، تقلب، تقلب بیمه‌ای
متن کامل [PDF 213 kb]   (675 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1396/7/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها