اخلاق در کتابداری و اطلاعرسانی: مطالعه دیدگاههای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی
|
نصرت ریاحی نیا*، زویا آبام |
|
|
چکیده: (3075 مشاهده) |
زمینه: بسیاری از حرفهها به منظور کسب اعتماد عمومی، برای هدایت اعضا، انجمنها و سازمانهای حرفهای خود آییننامههای اخلاقی ایجاد نمودهاند. این آییننامهها با مؤلفههای مرتبط با اخلاق سروکار داشته و بیان رسمی ارزشهای حرفهای با توجه به رفتارهای اخلاقی میباشند. کتابداران نیز به یک راهنمای ارزشهای مهم حرفهای نیاز دارند. به همین منظور، بسیاری از کشورها و انجمنهای حرفهای کتابداری به تهیه آییننامههای اخلاقی برای جامعه حرفهای خود اقدام کردهاند. پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین اهمیت نسبی مؤلفههای اخلاقی مطرح در حرفه کتابداری و اطلاعرسانی میپردازد و میزان آشنایی دانشجویان این رشته را با این مؤلفهها مورد مطالعه قرار میدهد.
روش کار: روش پژوهش حاضر پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی را مورد سؤال قرار میدهد و بخش دوم متشکل از14 پرسش پیرامون مؤلفههای اخلاقی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی مقطع کارشناسی دانشگاهای دولتی تهران تشکیل میدهد. نمونهگیری به صورت تصادفی است و شامل137 دانشجو میباشد. یافتهها از طریق آزمونهای آماری مورد تحلیل قرار گرفته است.
نتیجه گیری: در نتایج پژوهش مشاهده شد که 5/36 درصد از دانشجویان آشنایی کافی با مؤلفههای اخلاقی داشتند و میزان آشنایی 5/63 درصد دیگر درحد متوسط و کم بود یا اصلا آشنایی نداشتند. نتایج آزمونهای آماری نشان داد که جنسیت و وضعیت اشتغال دانشجویان تأثیری بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مؤلفههای اخلاقی نداشت، درحالیکه نتایج این آزمونها بر وجود تفاوت بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی و دانشجویان دانشگاههای مختلف در باره اهمیت نسبی مؤلفههای اخلاقی دلالت میکرد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، اخلاق در کتابداری و اطلاع رسانی، کتابداری و اطلاعر سانی، کدهای اخلاقی، مؤلفه های اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 173 kb]
(660 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
|
|
|
|