[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 24-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق در کتابداری و اطلاع‌رسانی: مطالعه دیدگاه‌های دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌ رسانی
نصرت ریاحی نیا*، زویا آبام
چکیده:   (3077 مشاهده)
زمینه: بسیاری از حرفه‏ها به منظور کسب اعتماد عمومی، برای هدایت اعضا، انجمن‏ها و سازمان‏های حرفه‏ای خود آیین‏نامه‏های اخلاقی ایجاد نموده‏اند. این آیین‏نامه‏ها با مؤلفه‏های مرتبط با اخلاق سروکار داشته و بیان رسمی ‏ارزش‏های حرفه‏ای با توجه به رفتارهای اخلاقی می‏باشند. کتابداران نیز به ‏یک راهنمای ارزش‏های مهم حرفه‏ای نیاز دارند. به همین منظور، بسیاری از کشورها و انجمن‏های حرفه‏ای کتابداری به تهیه آیین‏نامه‏های اخلاقی برای جامعه حرفه‏ای خود اقدام کرده‏اند. پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین اهمیت نسبی مؤلفه‏های اخلاقی مطرح در حرفه کتابداری و اطلاع‏رسانی می‏پردازد و میزان آشنایی دانشجویان این رشته را با این مؤلفه‏ها مورد مطالعه قرار می‏دهد.
 روش کار: روش پژوهش حاضر پیمایشی است و برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه ویژگی‏های جمعیت‏شناختی را مورد سؤال قرار می‏دهد و بخش دوم متشکل از14 پرسش پیرامون مؤلفه‏های اخلاقی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کتابداری و اطلاع‏رسانی مقطع کارشناسی دانشگاهای دولتی تهران تشکیل می‏دهد. نمونه‏گیری به صورت تصادفی است و شامل137 دانشجو می‏باشد. یافته‏ها از طریق آزمون‏های آماری مورد تحلیل قرار گرفته است.
 نتیجه‏ گیری: در نتایج پژوهش مشاهده ‏شد که 5/36 درصد از دانشجویان آشنایی کافی با مؤلفه‏های اخلاقی داشتند و میزان آشنایی 5/63 درصد دیگر درحد متوسط و کم بود یا اصلا آشنایی نداشتند. نتایج آزمون‏های آماری نشان داد که جنسیت و وضعیت اشتغال دانشجویان تأثیری بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مؤلفه‏های اخلاقی نداشت، درحالی‌که نتایج این آزمون‏ها بر وجود تفاوت بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی و دانشجویان دانشگاه‏های مختلف در باره اهمیت نسبی مؤلفه‏های اخلاقی دلالت می‏کرد
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ‌ ای، اخلاق در کتابداری و اطلاع ‌رسانی، کتابداری و اطلاع‌ر سانی، کدهای اخلاقی، مؤلفه‌ های اخلاقی
متن کامل [PDF 173 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Professional Ethics in library and Information Sciences (students’ideas). Ethics in Science and Technology 2012; 7 (2) :15-24
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-694-fa.html

ریاحی نیا نصرت، آبام زویا. اخلاق در کتابداری و اطلاع‌رسانی: مطالعه دیدگاه‌های دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌ رسانی . اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (2) :15-24

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-694-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645