تحلیل عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی
|
|
|
|
چکیده: (3536 مشاهده) |
زمینه: معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه به اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن به عمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که؛ معنویت ارتباطی با دین نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. از آنجا که معنویت در جامعه ایران مبتنی بر دین است و آموزههای دین اسلام شکلدهنده معنویت است، بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی با توجه به الگوهای ملی و دینی، در نظر گرفته شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمانهای منتخب دولتی شهر یزد که بر اساس فرمول کوکران 198 نفر به شیوه نمونه گیری طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون بارتلت و KMO برای بررسی کفایت نمونه و از روش معادلات ساختاری برای تأیید مدل و صحت ارتباط عوامل با یکدیگر استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که؛ 8 عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، ایمان و انگیزش بهعنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی بهشمار میروند. همچنین نتایج نشان داد که؛ رابطه میان 8 عامل مؤثر بر معنویت سازمانی معنادار میباشد.
نتیجه گیری: براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجهگیری کرد که هر 8 عامل (اگرچه با درجات متفاوت) مهم میباشند و شناسایی آنها فقط به خاطر درک بیشتر و شناخت عوامل تأثیرگذارتر میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: معنویت سازمانی، الگوهای ملی، دین |
|
متن کامل [PDF 367 kb]
(5109 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|