:: دوره 8، شماره 2 - ( 5-1392 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 13-26 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشامدها و پیامدهای تعهد هنجاری در دانشگاه‌ها
سید علی هاشمیان فر، علی ربانی، زهرا ماهر
چکیده:   (1488 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل فرایند شکل‌گیری تعهد هنجاری و تأثیر آن بر تولید علمی ‌دانشگاه اصفهان صورت‌گرفته است. در ابتدا عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تعهد هنجاری ‌از دیدگاه نظریه‌پردازان اجتماع علمی ‌(همچون رندل کالینزو ‌هاگستروم) شناسایی شده و سپس تأثیر تعهد هنجاری افراد بر میزان تولید علمی آنها با توجه به آرای نظریه‌پردازان ساختار هنجاری علم (از قبیل مرتن، رزنیک، کاناوو و ...) بررسی شده است.
روش کار: روش تحقیق در ‌این پژوهش از نوع پیمایش می‌باشد و از شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی‌، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90 1389 می‌باشند که تعدادشان برابر با 2865 نفر است و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‌ها: در میان گروه‌های تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمی‌و گروه فنی و مهندسی پایین‌ترین تولید علمی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان تعهد هنجاری اساتید و دانشجویان و میزان تولید علمی ‌آن‌ها در دانشگاه اصفهان وجود دارد و میزان تعاملات و ارتباطات و انرژی احساسی کارگزاران علمی دانشگاه اصفهان نیز یک رابطه مثبت و معنادار با تعهد هنجاری ‌نشان می‌دهند. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخص‌های برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب می‌تواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تعهد هنجاری در دانشگاه اصفهان ارائه شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهترین پیشنهاد، تقویت «تعاملات و ارتباطات» و «انرژی احساسی» دانشگاهیان است که منجر به تقویت تعهد هنجاری و در نتیجه تولید علمی آنها می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اجتماع علمی، انرژی احساسی، تعاملات و ارتباطات، تعهد هنجاری، تولید علمی.
متن کامل [PDF 238 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/6/29


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 2 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها