[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 5-1392 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 26-13 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشامدها و پیامدهای تعهد هنجاری در دانشگاه‌ها
سید علی هاشمیان فر، علی ربانی، زهرا ماهر*
چکیده:   (2873 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل فرایند شکل‌گیری تعهد هنجاری و تأثیر آن بر تولید علمی ‌دانشگاه اصفهان صورت‌گرفته است. در ابتدا عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تعهد هنجاری ‌از دیدگاه نظریه‌پردازان اجتماع علمی ‌(همچون رندل کالینزو ‌هاگستروم) شناسایی شده و سپس تأثیر تعهد هنجاری افراد بر میزان تولید علمی آنها با توجه به آرای نظریه‌پردازان ساختار هنجاری علم (از قبیل مرتن، رزنیک، کاناوو و ...) بررسی شده است.
روش کار: روش تحقیق در ‌این پژوهش از نوع پیمایش می‌باشد و از شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی‌، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90 1389 می‌باشند که تعدادشان برابر با 2865 نفر است و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‌ها: در میان گروه‌های تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمی‌و گروه فنی و مهندسی پایین‌ترین تولید علمی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان تعهد هنجاری اساتید و دانشجویان و میزان تولید علمی ‌آن‌ها در دانشگاه اصفهان وجود دارد و میزان تعاملات و ارتباطات و انرژی احساسی کارگزاران علمی دانشگاه اصفهان نیز یک رابطه مثبت و معنادار با تعهد هنجاری ‌نشان می‌دهند. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخص‌های برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب می‌تواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تعهد هنجاری در دانشگاه اصفهان ارائه شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهترین پیشنهاد، تقویت «تعاملات و ارتباطات» و «انرژی احساسی» دانشگاهیان است که منجر به تقویت تعهد هنجاری و در نتیجه تولید علمی آنها می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اجتماع علمی، انرژی احساسی، تعاملات و ارتباطات، تعهد هنجاری، تولید علمی.
متن کامل [PDF 238 kb]   (703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Events and Consequences of the Normative Commitment in Universities. Ethics in Science and Technology 2013; 8 (2) :13-26
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-648-fa.html

هاشمیان فر سید علی، ربانی علی، ماهر زهرا. پیشامدها و پیامدهای تعهد هنجاری در دانشگاه‌ها. اخلاق در علوم و فناوری. 1392; 8 (2) :13-26

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-648-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645