تأثیر مسئولیتپذیری زیست محیطی مصرفکنندگان بر تصمیم خرید سبز آنها
|
حبیب الله رعناییکردشولی*، احمد الهیاریبوزنجانی |
|
|
چکیده: (2684 مشاهده) |
زمینه: حجم انبوهی از آلودگیهای زیست محیطی به وجود آمده، در نتیجه تولیدات و مصارف روزمره انسانی است. طبیعتاً صرف دقت در خرید و مصرف محصولاتی که فاقد ضرر و زیانی برای محیطزیست میباشند میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش چنین آلودگیهایی داشته باشد. با توجه به اهمیت این بحث، هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر مسئولیتپذیری زیستمحیطی مصرفکنندگان بر تصمیم آنها در خرید محصولات محیطزیست دوستانه میباشد.
روش کار: به منظور انجام مطالعه حاضر نمونهای مشتمل بر ۳۸۵ نفر از مصرفکنندگان محصولات لبنیاتی در سطح شهرستان شیراز به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد میزان مسئولیتپذیری زیست محیطی مصرفکنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیطزیست دوستانه تأثیر مثبت و معنیداری دارد، به علاوه نوع بستهبندی محصول و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن مهمترین عامل در خرید محصولات محیطزیست دوستانه به شمار میآید. همچنین مشخص گردیدکه افراد متأهل نسبت به افراد مجرد مسئولیتپذیری بیشتری را در قبال محیطزیست از خود نشان میدهند.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت و معنیدار میزان مسئولیتپذیری زیست محیطی مصرفکنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیطزیست دوستانه و همچنین اهمیت تأثیر نوع بستهبندی محصول بر تصمیم خرید سبز آنها به شرکتها توصیه میگردد با طراحی بستهبندیهایی که حاوی مواد قابل بازیافت هستند و یا به نوعی قابلیت استفاده مجدد را دارند در عین تأمین خواستههای زیستمحیطی مصرفکنندگان از محیطزیست نیز صیانت نمایند. |
|
واژههای کلیدی: خرید سبز، مسئولیتپذیری زیست محیطی، محیطزیست، مصرفکننده سبز، تصمیم خرید مصرفکننده |
|
متن کامل [PDF 214 kb]
(683 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
|
|
|
|