:: دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر عوامل فردی و سازمانی در اخلاق کاری مدیران بازاریابی با وجود متغیر تعدیل‌گر عدالت سازمانی
منوچهر انصاری*، جواد قربانی، مسعود شه پرست، حسین رحمانی یوشانلایی
چکیده:   (2691 مشاهده)
زمینه: امروزه توجه به اخلاق کاری از عوامل موفقیت فردی و سازمانی به شمار می‌رود. رعایت اخلاق کاری، موجب ارتقاء جایگاه سازمانی و فردی می‌شود. رعایت اصول نیز در سازمان‌ها که به صورت منشور اخلاقی به کارکنان ارائه می‌شود. باعث بهبود سودآوری سازمانی و بهبود عملکرد فردی می‌شود.
روش کار: این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی است و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها برای آزمون (فرضیه‌ها یا سؤالات)، از نوع توصیفی ‌ـ‌ از شاخه همبستگی می‌باشد. داده‌های مورد استفاده از 217 نفر از مدیران و سرپرستان بازاریابی در شهر تهران جمع‌آوری شده و الگوی ارائه‌شده با استفاده از آزمون معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد عوامل سازمانی (42/0) و معناداری (01/4) بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی تأثیر دارد. همچنین عوامل فردی با تخمین استاندارد (37/0) و معناداری (52/3) بر اخلاق کاری تأثیر مثبت دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل آماری نشان می‌دهد عوامل سازمانی و فردی بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی تأثیرگذار است و عوامل سازمانی تأثیر بیشتر از عوامل فردی بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی دارد. همچنین عدالت سازمانی نقش تعدیل‌گر یعنی تعدیل اثر میان عوامل را در این رابطه بازی می‌کند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق کاری، عدالت سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل فردی
متن کامل [PDF 179 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها