تأثیر عوامل فردی و سازمانی در اخلاق کاری مدیران بازاریابی با وجود متغیر تعدیلگر عدالت سازمانی
|
منوچهر انصاری*، جواد قربانی، مسعود شه پرست، حسین رحمانی یوشانلایی |
|
|
چکیده: (2691 مشاهده) |
زمینه: امروزه توجه به اخلاق کاری از عوامل موفقیت فردی و سازمانی به شمار میرود. رعایت اخلاق کاری، موجب ارتقاء جایگاه سازمانی و فردی میشود. رعایت اصول نیز در سازمانها که به صورت منشور اخلاقی به کارکنان ارائه میشود. باعث بهبود سودآوری سازمانی و بهبود عملکرد فردی میشود.
روش کار: این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی است و از نظر روش جمعآوری دادهها برای آزمون (فرضیهها یا سؤالات)، از نوع توصیفی ـ از شاخه همبستگی میباشد. دادههای مورد استفاده از 217 نفر از مدیران و سرپرستان بازاریابی در شهر تهران جمعآوری شده و الگوی ارائهشده با استفاده از آزمون معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد عوامل سازمانی (42/0) و معناداری (01/4) بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی تأثیر دارد. همچنین عوامل فردی با تخمین استاندارد (37/0) و معناداری (52/3) بر اخلاق کاری تأثیر مثبت دارد.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل آماری نشان میدهد عوامل سازمانی و فردی بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی تأثیرگذار است و عوامل سازمانی تأثیر بیشتر از عوامل فردی بر اخلاق کاری مدیران بازاریابی دارد. همچنین عدالت سازمانی نقش تعدیلگر یعنی تعدیل اثر میان عوامل را در این رابطه بازی میکند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری، عدالت سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل فردی |
|
متن کامل [PDF 179 kb]
(626 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
|
|
|
|