[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1394 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل حساسیت اخلاقی و رابطۀ آن با تدریس مراقبتی معلمان
چکیده:   (1725 مشاهده)

زمینه: حساسیت اخلاقی عنصر بسیار مهم در حرفه تدریس و به دنبال تربیت دانش آموزان در ابعاد اخلاقی و شناختی است. با توجه به اهمیت کاربرد حساسیت اخلاقی در تدریس، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه تجربی بین حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی معلمان به منظور تهیه و برازش مدلی برای برای تبیین رابطه بین این دو متغیر بود.

روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان(زن و مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر کامیاران در سال 1392 ( به تعداد 628 نفر) تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 242 نفر که به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، یک پرسشنامه در دو مقیاس حساسیت اخلاقی و مقیاس تدریس مراقبتی بود. داده­ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید.

یافته ­ها: در بررسی ویژگی­های روان سنجی مقیاس­ها، تمامی ابعاد حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، درک روابط بین این متغیر­ها نشان داد که؛ در میان چهار بعد حساسیت اخلاقی، بعد مراقبت از راه ارتباط با دیگران رابطۀ معناداری با تدریس مراقبتی نداشت. بنابراین، از مدل حذف شده و سه بعد پذیرفتن دیدگاه دیگران، درک مسایل اخلاقی و شناسایی عواقب عمل و انتخاب، با ابعاد تدریس مراقبتی رابطۀ معناداری داشته‌اند.

نتیجه­ گیری: حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی از ابعاد اساسی و لازم برای توسعه کفایت­های اخلاقی معلمان می­باشد. در این راستا، مربیان و محققان تربیت معلم می­توانند دانش نظری و تجربی را در زمینه مبانی اخلاقی تدریس گسترش دهند.

واژه‌های کلیدی: حساسیت اخلاقی، تدریس مراقبتی، کفایت‌های اخلاقی تدریس، اخلاق حرفه‌ای
متن کامل [PDF 183 kb]   (643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Providing and Fitting an Ethical Sensitivity Model and Its Relationship with Caring Teaching. Ethics in science and Technology. 2015; 10 (1)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-63-fa.html

طراحی مدل حساسیت اخلاقی و رابطۀ آن با تدریس مراقبتی معلمان. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1394; 10 (1)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-63-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764