[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 24-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مبنای ارزشی مدیریت کیفیت فراگیر
دکتر عذرا شالباف
چکیده:   (251 مشاهده)
زمینه: مدیریت کیفیت فراگیر یک دیدگاه فلسفی مدیریت است که رویکرد بسیاری از سازمان‌های فعلی را به دلیل اثربخشی و کارآمد بودن اصول و سیاست­های مدیریتی به خود متوجه کرده است و در مبنای ارزشی خود، با این نگرش که انسان­ها در هر لحظه زندگی درگیر ارزش­های موجود در سازمان­های مختلف آموزشی، صنعتی و غیره هستند، نگاهی نو به سازمان­های آموزشی دارد. پژوهش حاضر، تحلیل مبنای ارزشی این دیدگاه و به دنبال پاسخگوئی علمی و منطقی به سوالات زیر است: پیش فرضهای ارزش­شناختی نظریه مدیریت کیفیت فراگیر کدامند؟ ارزش در مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر چگونه ترسیم می­شود؟ وجه اشتراک و نقطه افتراق بین مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر و نظریه‌های سنتی مدیریت کدام است؟
 
نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش حاکی از آن است که در این فرهنگ، ارزش­ها متغیرهای سطحی و ظاهری نیستند و اهتمام به ارزش­های اخلاقی و پای­بندی به آن‌ها در سازمان یکی از پدیده­های مهم محسوب می­شود. انسان­ها نمادها را به وجود می­آورند و همراه نمادهای فردی، سیستم ارزش‌ها پدید می­آید. کیفیت در این نظریه مدیریتی، ارزشی بنیادی است که با آموزش کارکنان و نگرش انسان­گرایانه به مخاطبان و مشتریان عجین شده است. توجه شایسته به جایگاه واقعی نیروی انسانی که تنها محور هر فعالیتی است، رمز موفقیت و مزیت برتری سازمان‌ها است. ارزیابی از خود و خودکنترلی، ارزشی بنیادی در سازمان­های مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر محسوب می­شود. نهادینه کردن اصول اخلاقی در فرهنگ سازمان از رویکردهای اصلی ارزش در این نظریه است که عملیاتی­کردن آن در عملکرد ابعاد گوناگون سازمان، نقش تعیین‌کننده و رو به رشد دارد.
واژه‌های کلیدی: ارزش شناسی، مدیریت آموزشی، مدیریت کیفیت فراگیر
متن کامل [PDF 275 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Value Basis of Total Quality Management. Ethics in science and Technology. 2014; 8 (4) :24-34
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-629-fa.html

شالباف عذرا. تحلیل مبنای ارزشی مدیریت کیفیت فراگیر . اخلاق در علوم و فنّاوری. 1392; 8 (4) :24-34

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-629-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638