:: دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 104-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه رعایت اخلاق در باشگاه‌های بدنسازی با رفتار ورزشکاران
بهزاد ایزدی، رسول مرادی هزاری، شادی عبداللهی
چکیده:   (4141 مشاهده)
زمینه: رعایت اصول اخلاقی از سوی عوامل اجرایی کسب­وکارهای کوچک می­تواند در شکل­دهی رفتار مشتریان و حفظ آنها تأثیر داشته باشد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل رعایت اخلاق در باشگاه­های بدنسازی با رفتار مصرفی ورزشکاران بود.
 
روش: تحقیق حاضر کاربردی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق ورزشکاران باشگاه­های بدنسازی استان کردستان بود و نمونه آماری به‌صورت تصادفی 305 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محقق­ساخته به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به‌دست آمد. داده­های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS و  SPSSمورد تحلیل قرار گرفت.
 
یافته­ها: نتایج نشان داد که شاخص­های برازش مطلوب و نشان دهندۀ تأیید مدل پژوهش بود. با توجه به نتایج، رفتارهای اخلاقی عوامل اجرایی روی رفتارهای مصرفی ورزشکاران تأثیرگذار بود (74/0). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای رفتار اخلاقی (به جز مسئولیت­پذیری)، رابطۀ معناداری با متغیرهای رفتار مصرفی داشتند.
 
نتیجه‌گیری: رفتار اخلاقی و رعایت اصول آن از عوامل مؤثر بر رفتار مصرفی مشتریان به ویژه در محیط­های ورزشی و باشگاه­های بدنسازی می­باشد و به فعالان این حوزه در رسیدن به اهداف اقتصادی و ورزشی خود کمک شایانی خواهد کرد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی، رفتار مصرفی، ورزشکار، باشگاه­های بدنسازی
متن کامل [PDF 194 kb]   (2804 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها