:: دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 46-37 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی آوای سازمانی از طریق جو اخلاقی و سرمایۀ روان‌شناختی
مژگان درخشان
چکیده:   (3813 مشاهده)
زمینه: به منظور دستیابی به اهداف سازمانی لازم است روابط بین مدیران و کارکنان بهگونهای باشد که طی آن زیردستان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه، ایدهها و نظرات سازنده خود را در راستای ارتقای برونداد سازمان بیان نمایند. در جستجوی شناسایی عوامل تسهیل کننده این امر، هدف از پژوهش حاضر تحلیل روابط بین جو اخلاقی، سرمایۀ روانشناختی و آوای سازمانی بود.
 
روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مشتمل بر 332 نفر بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
 
یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی، روابط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که جو اخلاقی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطه سرمایهروانشناختی بر آوای سازمانی تأثیرگذار است.
 
نتیجه‌گیری: براساس یافتههای پژوهش، از طریق بهبود جو اخلاقی سازمان میتوان زمینه ارتقای سرمایه روانشناختی و افزایش آوای سازمانی را فراهم آورد.
 
 
واژه‌های کلیدی: جو اخلاقی، سرمایه روان‌شناختی، آوای سازمانی
متن کامل [PDF 182 kb]   (3580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها