:: دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 23-13 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر محیط کسب‌وکار در ارتباط با سرمایه اجتماعی و هنجار‌های اخلاقی
سعید کیان پور*
چکیده:   (2974 مشاهده)
زمینه: تضمین سرمایه اجتماعی، آزادی جریان‌‌های محیط کسب‌وکار و اخلاق‌مداری را افزایش می­دهد و مانع بروز ناهنجاری­‌های اخلاقی در جامعه می‌شود. به‌منظور رسیدن به توسعه محیط کسب‌وکار، لزوم توجه به احیا و آماده‌سازی بستر‌های لازم اعم از اعتماد و هنجار‌های اخلاقی و شبکه­ها برای احقاق سرمایه اجتماعی، احساس می‌شود. پژوهش حاضر می­کوشد به این سوال پاسخ دهد که ارتباط سرمایه اجتماعی با محیط کسبوکار چگونه است و وضعیت شاخص­‌های سرمایه اجتماعی و محیط کسبوکار در جامعه چگونه است.
 
نتیجه‌گیری: زمانی بهبود محیط کسبوکار تضمین می‌شود که چارچوبی در جامعه ایجاد گردد که ابتدا سرمایه اجتماعی تضمینشده است چراکه تسهیل ارتباطات در حوزههای مختلف سرمایه اجتماعی و تقویت هنجار‌های اخلاقی می­تواند در بهبود محیط کسبوکار نقش مهمی داشته باشد. در این شرایط با توجه به یافتههای تحقیق شاخصهای سرمایه اجتماعی بر محیط کسبوکار تأثیر مستقیم دارند. از این نظر، میتوان به بهبود محیط کسبوکار از طریق ارتقای شاخصهای سرمایه اجتماعی اقدام کرد. همچنین بر اساس برخی دادهها، شاخصهای سرمایه اجتماعی و محیط کسب‌وکار در ایران در رتبهبندیهای بین­المللی و همچنین ارزیابیهای داخلی در جایگاه مناسبی قرار ندارند که این می­تواند ناقض بهبود محیط کسبوکار شود و باعث بروز ناهنجاری­‌های اخلاقی گردد و ریسکپذیری را در جامعه افزایش ­دهد.
 
 
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی، محیط کسب‌وکار، هنجار‌های اخلاقی
متن کامل [PDF 195 kb]   (1682 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه اخلاق در علم و فناوری 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها