مروری بر محیط کسبوکار در ارتباط با سرمایه اجتماعی و هنجارهای اخلاقی
|
سعید کیان پور* |
|
|
چکیده: (2974 مشاهده) |
زمینه: تضمین سرمایه اجتماعی، آزادی جریانهای محیط کسبوکار و اخلاقمداری را افزایش میدهد و مانع بروز ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه میشود. بهمنظور رسیدن به توسعه محیط کسبوکار، لزوم توجه به احیا و آمادهسازی بسترهای لازم اعم از اعتماد و هنجارهای اخلاقی و شبکهها برای احقاق سرمایه اجتماعی، احساس میشود. پژوهش حاضر میکوشد به این سوال پاسخ دهد که ارتباط سرمایه اجتماعی با محیط کسبوکار چگونه است و وضعیت شاخصهای سرمایه اجتماعی و محیط کسبوکار در جامعه چگونه است.
نتیجهگیری: زمانی بهبود محیط کسبوکار تضمین میشود که چارچوبی در جامعه ایجاد گردد که ابتدا سرمایه اجتماعی تضمینشده است چراکه تسهیل ارتباطات در حوزههای مختلف سرمایه اجتماعی و تقویت هنجارهای اخلاقی میتواند در بهبود محیط کسبوکار نقش مهمی داشته باشد. در این شرایط با توجه به یافتههای تحقیق شاخصهای سرمایه اجتماعی بر محیط کسبوکار تأثیر مستقیم دارند. از این نظر، میتوان به بهبود محیط کسبوکار از طریق ارتقای شاخصهای سرمایه اجتماعی اقدام کرد. همچنین بر اساس برخی دادهها، شاخصهای سرمایه اجتماعی و محیط کسبوکار در ایران در رتبهبندیهای بینالمللی و همچنین ارزیابیهای داخلی در جایگاه مناسبی قرار ندارند که این میتواند ناقض بهبود محیط کسبوکار شود و باعث بروز ناهنجاریهای اخلاقی گردد و ریسکپذیری را در جامعه افزایش دهد.
|
|
واژههای کلیدی: سرمایه اجتماعی، محیط کسبوکار، هنجارهای اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 195 kb]
(1682 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18
|
|
|
|