اخلاق و ارزشهای انسانی در فیلمهای سینمایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران
|
محمد صابری*، محمت سزای تورک |
|
|
چکیده: (3794 مشاهده) |
زمینه: بیتردید سینمای ایران یکی از مهمترین ابزار فرهنگی و هنری قدرتمند در جهان چند فرهنگی امروز به شمار میرود. با ورود سینما به ایران در دوران مشروطه، اغلب هنرمندان تلاش کردند ضمن شناخت مدیوم سینما، به راهکارهای مورد نیاز ساخت یک فیلم نیز دست پیدا کنند. به همین جهت، سینما خیلی زود در ایران رشد کرد و بخش بزرگی از جامعۀ ایرانی، مخاطب اصلی سینمای بومی ایران شد. عمده تولیدات سینمایی ایران مربوط به سینمایی بود که هدفش تسخیر گیشهها و قلب مردم بود. به همین دلیل ارزشهای هنری فیلم برایش اهمیت چندانی نداشت و تنها سلیقه مردم بود که رویکرد فیلم را تعیین میکرد. با ظهور انقلاب ۵۷، همه چیز از جمله سینما دگرگون شد. از این روی مقاله حاضر بر ان شد تا توجه به اخلاق و ارزشهای انسانی در فیلمهای سینمایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را مورد مقایسه قرار دهد.
نتیجهگیری: در سینمای قبل از انقلاب ارزشهای اخلاقی جایگاه فرعی و کوچکی داشتند و در میان ابتذال و سطحیگری به سختی قابل تشخیص هستند. اما، سینمای ایران پس از انقلاب در انطباق با جامعه، فراز و نشیبهای جامعه را، در قالب داستان روبرویی با موانع، مشکلات و چگونگی فائق آمدن بر آنها با تکیه بر ارزشهای اخلاقی و آموزههای دینی ترسیم میکند.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشهای انسانی، اخلاق، سینما، انقلاب |
|
متن کامل [PDF 215 kb]
(2149 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|