عوامل مؤثر بر نگرش و شناخت اخلاق حسابداری
|
محمدرضا عبدلی، عفت ابراهیمی* |
|
|
چکیده: (2949 مشاهده) |
زمینه: اخلاق و رفتار حسابداری برای حسابداران حرفهای و کسانی که به خدمات حسابداری تکیه دارند، اهمیت زیادی دارد. از این رو پژوهش حاضر به عوامل مؤثر بر نگرش و شناخت اخلاق حسابداری میپردازد.
روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی، در بررسی رابطه از نوع توصیفی/ همبستگی و در بررسی اثر بخشی از نوع توصیفی/ پس رویدادی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان حسابداری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد حسابداری واحد شاهرود میباشد. نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری ساده 131 نفر تعیین گردید. به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیه و تحلیل آنها از آزمون تحلیل واریانس، تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد جنسیت تأثیری بر نگرش اخلاق حسابداری ندارد و بین دانشجویان مرد و زن از نظر نگرش اخلاقی تفاوتی دیده نمیشود .همچنین تجربه حرفهای و سن دانشجویان بر نگرش اخلاق حسابداری مؤثر است و شیوههای آموزشی نوآورانه در مقایسه با شیوههای آموزشی سنتی تأثیر معنادارتری بر میزان شناخت و نگرش اخلاق حسابداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه آیین رفتار حرفهای تنها آیینی هست که جهت رفتار اخلاقی و حرفهای حسابداران رسمی تدوین شده است، متغیرهای سن دانشجو، تخصص، تجربه کاری آنها از جمله موارد تحت کنترل برنامه ریزان حسابداران کشور میباشد، تا بتوان بدین طریق آیندهای اخلاقی تر را در فضای آموزشی فراهم نمود.
|
|
واژههای کلیدی: شناخت، نگرش، اخلاق حسابداری |
|
متن کامل [PDF 220 kb]
(1598 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/8 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/4/8
|
|
|
|