:: دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه نام و نشان‌سازی اخلاقی با افزایش اعتبار شرکت‌ها
امیر فاضل، امین رضا کمالیان، آزین هرندی
چکیده:   (5197 مشاهده)

زمینه: امروزه علاقه به تحقیق در زمینه اخلاقیات در بازاریابی در حال رشد است و دراین بین نام و نشان اخلاقی نقش مهمی را ایفا می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های نام و نشان اخلاقی و بررسی ارتباط آن با افزایش اعتبار شرکت­ها انجام گرفته است.

روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان یکی از شرکت‌های دارای شناخته‌ترین برندهای لوازم خانگی و الکترونیکی است، که براساس جدول مورگان و جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر براساس روش نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است.  تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفته است.

یافته‌ها: نتایج تحقیق مبتنی بر تایید رابطه مثبت و معنادار نام و نشان سازی اخلاقی با افزایش اعتبار شرکت ها است. همچنین نام و نشان‌سازی اخلاقی در سطح محصول و نام و نشان سازی اخلاقی در سطح شرکت تقریبا ارتباط یکسان و مثبت و معناداری با افزایش اعتبار شرکت دارند. در بین کلیه متغیرهای نام و نشان سازی اخلاقی متغیر آسایش بیشترین ارتباط و قیمت ادراکی کمترین ارتباط را با افزایش اعتبار شرکت ها دارند.

نتیجه ­گیری: در این تحقیق این نتیجه کلی گرفته شد که نام و نشان سازی اخلاقی و ابعاد آن با افزایش اعتبار شرکت‌ها رابطه مثبت و معناداری دارند.

واژه‌های کلیدی: نام و نشان اخلاقی، اعتبار شرکت، بازاریابی اخلاقی
متن کامل [PDF 345 kb]   (1153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/8 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/4/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها