:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان
چکیده:   (4517 مشاهده)

زمینه: اعتماد بین­فردی یکی از گونه­های اعتماد در سازمان است که نبود یا کمبود آن در سازمان می­تواند پیامدهایی منفی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اعتماد بین­فردی در سازمان و پویایی­های آنها انجام شده است.

روش: روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان سازمان­های دولتی دزفول است. نمونه آماری 365 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته بود و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، نخست مدل‌های اندازه‌گیری برآورد و آزمون شدند و سپس، برازش داده‌ها به مدل‌های معادله ساختاری انجام شد.

یافته­ ها: معلوم شد در سطح اطمینان 95 درصد، نخست مسیر اعتماد بین­فردی عمودی به رفتارهای نوآور، هویت­یابی سازمانی و تعلق خاطر کاری، به طور مستقیم و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی به طور غیرمستقیم و مثبت معنی­دار است. دوم اینکه اعتماد بین­فردی افقی به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعلق خاطر کاری، و به طور غیرمستقیم با تعهد سازمانی پیوند مثبت معنی­داری دارد. سوم اینکه علی­رغم رابطه مستقیم تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی، پیوند اعتماد بین­فردی عمودی با این رفتارها معنادار نیست. همچنین بین اعتماد بین­فردی افقی و عمودی رابطه مثبت معناداری برقرار است.

نتیجه­ گیری: انتظار می­رود با تقویت پیشایندهای هر یک از اعتمادهای بین‌فردی افقی یا عمودی، هر دو گونه بهبود یابند و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم رفتار سازمانی آنها (رضایت شغلی، تعلق خاطرکاری، تعهد سازمانی، هویت‌یابی سازمانی و رفتارهای نوآور) امیدوارانه­تر حاصل شوند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، اعتماد بین‌فردی، اعتماد بین‌فردی افقی، اعتماد بین‌فردی عمودی
متن کامل [PDF 173 kb]   (1092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها