پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان
|
|
|
|
چکیده: (4517 مشاهده) |
زمینه: اعتماد بینفردی یکی از گونههای اعتماد در سازمان است که نبود یا کمبود آن در سازمان میتواند پیامدهایی منفی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اعتماد بینفردی در سازمان و پویاییهای آنها انجام شده است.
روش: روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان سازمانهای دولتی دزفول است. نمونه آماری 365 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته بود و برای بررسی فرضیههای پژوهش، نخست مدلهای اندازهگیری برآورد و آزمون شدند و سپس، برازش دادهها به مدلهای معادله ساختاری انجام شد.
یافته ها: معلوم شد در سطح اطمینان 95 درصد، نخست مسیر اعتماد بینفردی عمودی به رفتارهای نوآور، هویتیابی سازمانی و تعلق خاطر کاری، به طور مستقیم و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی به طور غیرمستقیم و مثبت معنیدار است. دوم اینکه اعتماد بینفردی افقی به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعلق خاطر کاری، و به طور غیرمستقیم با تعهد سازمانی پیوند مثبت معنیداری دارد. سوم اینکه علیرغم رابطه مستقیم تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی، پیوند اعتماد بینفردی عمودی با این رفتارها معنادار نیست. همچنین بین اعتماد بینفردی افقی و عمودی رابطه مثبت معناداری برقرار است.
نتیجه گیری: انتظار میرود با تقویت پیشایندهای هر یک از اعتمادهای بینفردی افقی یا عمودی، هر دو گونه بهبود یابند و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم رفتار سازمانی آنها (رضایت شغلی، تعلق خاطرکاری، تعهد سازمانی، هویتیابی سازمانی و رفتارهای نوآور) امیدوارانهتر حاصل شوند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اعتماد بینفردی، اعتماد بینفردی افقی، اعتماد بینفردی عمودی |
|
متن کامل [PDF 173 kb]
(1092 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|