:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و رابطۀ آن با کیفیت آموزش عالی
چکیده:   (6540 مشاهده)

زمینه: برخوداری و رعایت استاندارد‌های اخلاق حرفه از سوی اعضای هیأت علمی می‌تواند در کیفیت فرایند و برونداد سیستم نظام آموزش عالی مؤثر واقع شود، در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای اساتید و رابطه آن با کیفیت نظام آموزش عالی انجام شده است.

روش: روش تحقیق توصیفی از نوع رابطه‌ای(همبستگی) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان می‌باشد، 252 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه به‌عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای و کیفیت خدمات استفاده شد. داده‌های تحقیق پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص رعایت استاندارد‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید در سطح به نسبت مطلوب ارزیابی شد ولی از نظر آنان بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت استاندارد‌های اخلاق حرفه‌ای شکاف وجود دارد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که: اثر مستقیم اخلاق حرفه‌ای بر تضمین کیفیت مثبت ومعنی‌دار است.

نتیجه‌گیری: توجه به استانداردهای اخلاق حرفه‌ای اعضای هیأت علمی می‌تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی باشد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اعضای هیأت علمی، کیفیت نظام آموزش عالی
متن کامل [PDF 251 kb]   (3930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها