:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل معنویت حرفه‌ای، به‌عنوان یک بعد اخلاقی، برپایۀ مؤلفه‌های معنویت سازمانی
چکیده:   (4962 مشاهده)

زمینه: به‌نظر می‌رسد که در عصر حاضر، کارکنان در جست‌وجوی چیزی فراتر از مسایل مالی در سازمانها هستند، تجاربی که کار آنها را بامعنا و هدفدار میکند. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف تحلیل معنویت در محیط کار دانشگاه‌ها براساس مؤلفه‌های معنویت در سازمان انجام پذیرفت.

روش‌: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1393 می‌باشد و نمونه تحقیق 278 نفر تعیین شد که به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه گرایش به معنویت می‌باشد. برای تحلیل یافته‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از وجود هشت مؤلفه اصلی معنویت به نام‌های؛ اعتقاد به ماوراءالطبیعه، دقت و تعامل در کار به همراه اعتماد به نفس، همدلی و همسویی با ارزش‌ها همراه با ادراک ماورای حسی، کار برای رضای خدا و اعتماد به دیگران، هدفمندی کار در جهت کمک به جامعه، زندگی بامعنا، اعتقاد به زندگی اخروی و دوست داشتن دیگران در واحدهای دانشگاهی مورد مطالعه بود. همچنین تحلیل یافته‎ها نشان داد که میزان معنویت در محیط کار واحدهای دانشگاهی مورد مطالعه بالاتر از سطح متوسط می‌باشد.

نتیجه‌گیری: امروزه معنویت واقعیتی انکارناپذیر است که نه تنها نقش بسیار مهمی در زندگی سازمانی افراد دارد بلکه تعیین کننده موفقیت و راه دستیابی به بالندگی در سازمان محسوب میشود و بایستی به آن توجه ویژه نشان داد و آن را تقویت نمود.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، معنویت در محیط کار، مؤلفه‌های معنویت
متن کامل [PDF 162 kb]   (1516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها