تحلیل رابطه هوش اخلاقی با عزت نفس کارکنان
|
روح اله سهرابی*، پیمان پروری |
|
|
چکیده: (3532 مشاهده) |
زمینه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه هوش اخلاقی با عزت نفس در بین کارکنان مدارس انجام گرفته است.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دبیرستانهای شهر ملایر (345 نفر) است که 186 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سنجش هوش اخلاقی لنیک و کیل و مقیاس سنجش عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین هوش اخلاقی و مؤلفههای آن با عزت نفس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در بررسی شاخصهای برازش مدل مشخص گردید مدل مفهومی پژوهش از برازندگی قابل قبولی برخوردار است.
نتیجهگیری: نتایج این جستار بر لزوم توجه بیشتر بر ایجاد، اکتساب و نگهداری قابلیتهای اخلاقی در سازمانها به عنوان یک سرمایه ارزشمند اجتماعی دارد. |
|
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، تأثیر عزت نفس، اصول اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 174 kb]
(1726 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|