[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 65-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی
فرانک موسوی*، امیر وشنی، فرهاد حیدری، نوشین محمدی، فرشاد سلیمانی، محمد قیصرزاده
چکیده:   (5521 مشاهده)

زمینه: وجود اخلاق حرفه‌ای در مدیران آموزشی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی می‌باشد.

روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی (کیفی/کمی) صورت گرفته است. جامعه پژوهشی در بخش کیفی عبارت است از کلیه اساتید و دانشجویان گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزادکرمانشاه که از میان آنها 13دانشجوی ترم دوم در مقطع دکترا و7 نفر از اساتید به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بود که نمونه‌ای به تعداد 375 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده از آن جامعه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل اطلاعات ازآزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که اخلاق حرفه‌ای دارای هشت مؤلفه اساسی می‌باشد که عبارت‌انداز: اخلاق عدالت محوری، اخلاق حمایت محوری، اخلاق فکری، اخلاق فایده محوری، اخلاق آموزشی، اخلاق ارتقاء سازمانی، اخلاق وظیفه محوری و در نهایت اخلاق حقوق محوری است. همچنین یافته‌ها نشان داد اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌شود. اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد. (05/0 p<).

نتیجه­گیری: رعایت اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلند مدت سازمان را تضمین کند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، مدیران آموزش
تاریخ دریافت: 95/4/8، تاریخ پذیرش:95/7/3)
متن کامل [PDF 145 kb]   (8109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Professional Ethics of Educational Principals. Ethics in Science and Technology 2017; 11 (4) :58-65
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-438-fa.html

موسوی فرانک، وشنی امیر، حیدری فرهاد، محمدی نوشین، سلیمانی فرشاد، قیصرزاده محمد. اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1395; 11 (4) :58-65

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645