:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 17-23 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش عالی
مهلا آرین پور، ناهید محرابی
چکیده:   (2417 مشاهده)

زمینه: اخلاق حرفه‌ای نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع وظیفه و مسئولیت است. نهاد نظام آموزش عالی بیش از هر حرفه دیگری چه در حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش، تحقیقات نظری یا کاربردی ملزم به تاکید بر مفاهیم اخلاق حرفه‌ای است. لذا لازم است نظام آموزش عالی ، الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای را بیش از هر نهاد و سازمان دیگری مورد تاکید قرار ‌دهد.

اخلاق آموزش در دانشگاه، تامین کننده منافع و رفاه فردی و گروهی دانشجویان می‌باشد. بی‌توجهی به اخلاق در آموزش به توانایی یادگیری دانشجویان آسیب می‌رساند. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی برخی اصول، آنها را به عنوان راهبردی الزامی در بحث نظام آموزش عالی مطرح نماید. برخی از اصول اخلاقی آموزش دانشگاهی عبارتند از: احترام به دانشجویان در مقام انسانی، برابر دانستن دانشجویان در مشاوره، آموزش و نمره‌‌دادن و محرمانه نگه‌داشتن نمره دانشجویان. در زمینه اخلاق پژوهش دو مقوله مطرح می‌شود. اخلاق استفاده از انسان‌ها به عنوان آزمودنی‌های پژوهش و اخلاق مرتبط با اجرای پژوهش و دانش‌پژوهی. رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای توسط اساتید با توجه به نقش موثری که بر عملکرد فراگیران دارند از ارزش خاصی برخوردار است.

نتیجه‌گیری: الزامات اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی در قالب کلی آموزش عالی در فرایند توسعه و در حوزه‌های تدریس و تحقیق قابل بررسی هستند. با عنایت به اهمیت اخلاق در حوزه های فوق الذکر و بررسی‌های انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که تمامی فرایند‌های آموزش و پژوهش ماهیتی اخلاقی دارند. از این رو، رعایت الزامات اخلاقی یک ضرورت است

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، اخلاق حرفه‌ای، راهبردها
تاریخ دریافت : 94/5/5، تاریخ پذیرش:94/8/9
متن کامل [PDF 139 kb]   (3744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳


XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها