:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 203-197 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش میانجی اخلاق مداری ذی‌نفعان در ارتباط بین مدیریت دانش و بلوغ سازمانی آموزش و پرورش
محمد صادق اسماعیلی سراجی1، محمد صالحی1، رضا یوسفی سعیدآبادی
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (327 مشاهده)
زمینه: بررسی عوامل موثر بر بلوغ سازمانی با تاکید بر مدیریت دانش و اخلاق مداری ذی نفعان می تواند به طور موثری در تعالی نظام آموزش و پرورش نقش موثری را ایفا کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف ارتباط مدیریت دانش بر بلوغ سازمانی آموزش و پرورش با تاکید بر نقش میانجی اخلاق مداری ذی‌نفعان انجام شده است.
روش: روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونین و روسای گروه­های ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معاونین مدارس استان مازندران می باشد، 338 نفر با استفاده از روش نمونه گیری  خوشه ای تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش، بلوغ سازمانی و اخلاق مداری ذی‌نفعان استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری SSPS22 و Pls   تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط مدیریت دانش و اخلاق مداری ذی­نفعان بر بلوغ سازمانی مثبت و معنی­دار می باشد.
نتیجه گیری: در نتیجه برای توسعه بلوغ سازمانی آموزش و پرورش می توان به ابعاد مدیریت دانش و اخلاق مداری ذی نفعان توجه کرد.

 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، اخلاق مداری ذی‌نفعان، بلوغ سازمانی
متن کامل [PDF 525 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/3 | پذیرش: 1401/12/6 | انتشار: 1402/11/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها