:: دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 183-172 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی رفتار مصرف‌کننده در اخذ خدمات بیمه نوین با تاکید بر نهادینه‌سازی اخلاق
مریم یگانه زاده، فرشاد فائزی رازی1، سید عبدالله حیدریه
چکیده:   (363 مشاهده)
زمینه: شرکت‌های بیمه برای بقا و رشد با جذب مشتریان جدید و ارایه خدمات نوین باید بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند تا استراتژی‌های خود را با نیازهای مشتری هماهنگ کنند. با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح‌بندی مولفه‌های رفتار مصرف‌کننده در اخذ خدمات بیمه نوین با تاکید بر نهادینه‌سازی اخلاق صورت گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی می باشد و از نظر نحوه گردآوری داده ها آمیخته (کیفی کمی) است. روش تحقیق کیفی تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش، مدیران ارشد بیمه مرکزی بودند، با استفاده از روش نمونه­گیری گلوله برفی از نوع نظری با 17 نفر مصاحبه صورت گرفت. برآورد حجم نمونه مورد نظر بر مبنای اشباع نظری داده ها انجام شد. ابزار گردآوری داده‌های در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی روایی در بخش کیفی از روش مثلث‌سازی و تکنیک زاویه بندی کریستینسن استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز استفاده شد. روش پژوهش در مرحله کمی توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی بود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی شاده تعداد 400 مورد بررسی قرار رفت جهت مطالعه انتخاب شدند، روش برآورد حجم نمونه جدول مورگان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل‌سازی تفسیری ساختاری و معادلات ساختاری استفاده ‌شد. محاسبات مربوط به ساختاری تفسیری با نرم‌افزار MATLAB و تحلیل معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار phonix انجام‌گرفته است.
یافته‌ها: یافته های نشان داد که مولفه‌های رفتار مصرف‌کننده در اخذ خدمات بیمه نوین با تاکید بر نهادینه‌سازی اخلاق در بالاترین سطح آن سودآوری مشتریان و به تربیت عوامل روانی و ماندگاری مشتری، نهادینه‌سازی ضمنی اخلاق، تجربه شخصی، توسعه خدمات و موقعیت مالی، طراحی فضای کسب‌وکار، ریسک گریزی و توصیه‌ها، طراحی فضای کسب‌وکار، ریسک گریزی و توصیه‌ها، نا اطمینانی، اقتصاد بیمار و تعهد بیمه‌گر قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: نهادینه‌سازی اخلاق و اخلاق فروش در پذیرش خدمات نوین بیمه از مولفه‌های اصلی این خدمت محسوب می‌شود و ارایه خدمات نوین در بیمه را تقویت می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: رفتار مصرف‌کننده، نهادینه‌سازی اخلاق، خدمات بیمه نوین
متن کامل [PDF 931 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1401/6/23 | انتشار: 1402/8/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها