الگوی تناسب فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق و دلبستگیهای سازمان
|
امیر مهربان اصفهانی، نسرین جزنی1، محمدرضا حمیدی زاده |
|
|
چکیده: (767 مشاهده) |
زمینه: اخلاق حرفهای یکی از شعبههای جدید اخلاق است که میکوشد به مسائل اخلاقی حرفههای گوناگون پاسخ داده و برای آن اصولیخاص متصور است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل تناسب فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق و دلبستگیهای سازمان در صنعت مخابرات است.
روش: طرح پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی–کمی) بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد بهره گرفته شد. جامعه تحقیق مدیران و کارکنان فعال در حوزه صنعت مخابرات بودند که از میان آنها 9 نفر با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود. داده ها با روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش کمی روش پیمایشی– همبستگی بود. جامعه تحقیق مدیران و کارکنان فعال در حوزه صنعت مخابرات بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته بخش کیفی بود و در نهایت دادهها با روشها t تک نمونه ای و رگرسیون تحلیل شدند.
یافتهها: در بخش کیفی 29 کد باز و 4 کد محوری شناسایی شدند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: اگر فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاقحرفهای باشد بیشک خودشکوفایی کارکنان به خوبی پیشرفته و دلبستگی سازمانی کارکنان از همان ابتدا تضمین خواهد شد. می توان بیان کرد. مهمترین درکی که کارکنان از فعالیتهای صنعت مخابرات در طول دورهی فعالیت خویش در صنعت مخابرات کسب کردهاند فرصتی برای رشد بوده و صنعت مخابرات را سکوی پرتابی به سمت اهداف علمی و اجتماعی و شغلی آیندهی خود دانسته اند که البته همگی تنها با رعایت اصول متناسب اخلاق حرفه ای و فرهنگی قابل حصول است. |
|
واژههای کلیدی: دلبستگی سازمانی، اخلاق حرفه ای، فرهنگ |
|
متن کامل [PDF 524 kb]
(477 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/4/23 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|