:: دوره 11، شماره 2 - ( 7-1395 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 51-39 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش نگرش عمومی به اخلاق در فعالیت حرفه‌ای کارکنان صنعت هتلداری
داود کیاکجوری*1، سیّد محمّد میرتقیان رودسری1
1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
چکیده:   (5158 مشاهده)

زمینه: اخلاق کاری مهم‌ترین عامل در موفقیت صنعت هتلداری می­باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش نگرش عمومی به اخلاق در فعالیت حرفه­ای کارکنان و نیز تأثیر عوامل جمعیت­شناختی بر اخلاق کاری آنها در مجموعه هتل­های پارسیان رامسر، صورت پذیرفته است.

روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی می­باشد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان واحدهای پذیرش، صندوق، تشریفات و غذا و نوشابه، خانه­داری، و حراست و انتظامات، به تعداد 105 نفر تشکیل دادند که از میان آنها  82 نفر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری شدند. در تحلیل داده­ها، از آزمون همبستگی اسپیرمن، تحلیل رگرسیون خطی، تحلیل عاملی تأییدی و آزمون­های یومن­ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بین متغیر­های نگرش عمومی کارکنان به اخلاق و اخلاق کاری آنها و تمامی ابعاد آن همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید که تفاوت معناداری میان عوامل جنسیت، گروه سنّی و سطح تحصیلات با اخلاق کاری کارکنان وجود دارد.

نتیجه­ گیری: به‌طورکلی نگرش عمومی کارکنان به اخلاق بر فعالیت حرفه­ای آنها در صنعت هتلداری تاثیرگذار می­باشد؛ یعنی می­توان از طریق درک نگرش عمومی به اخلاق، به پیش‌بینی و تبیین اخلاق حرفه­ای و ابعاد آن پرداخت. همچنین با توجه به وجود تفاوت معنادار میان عوامل جنسیت، گروه سنّی و سطح تحصیلات با اخلاق کاری، این موضوع باید برای مدیران هتل مهم تلقی شود که تمامی ویژگی‌های کارکنان خود را بشناسند و همین مقدار کم از انحراف‌های رفتار حرفه‌ای را به صفر برسانند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق کاری کارکنان، صنعت هتلداری، فعالیت حرفه‌ای، نگرش عمومی به اخلاق
متن کامل [PDF 231 kb]   (2660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/21 | پذیرش: 1395/7/21 | انتشار: 1395/7/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها